آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 26, 2020 یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

چند ماهِ قبل یادگیری پیانو را به عنوانِ یک مبتدی از صفر شروع کردم. کار سختی بود؛ گاهی ناامید می شدم و گاهی پاداش می گرفتم. تکنولوژی به من کمک کرد تا در این مسیر سریع تر قدم بردارم. شاید اگر فناوری نبود هنوز هم داشتم با مباحثِ ابتداییِ پیانو ور می رفتم. گرچه به عنوان یک شخصِ ۲۷ ساله احساس می کنم روش های سنتی همچنان بخشِ مهمی از فرایندِ یادگیری است ولی خوشبختانه در زمانی زندگی می کنم که با یک کلیک دنیایی از اطلاعات در اختیارم قرار می گیرد.

 

آغازِ راه

هدفِ من از مدت ها قبل آغاز شده بود. گرچه من پیشینۀ رسمی در موسیقی ندارم ولی به طور غیر رسمی در این حوزه اطلاعاتی دارم. تقریباً نصفِ آهنگ هایی که گوش می کنم کلاسیک است و هر سال چندبار به کنسرت هایِ زنده می روم. چندتا کلاسِ یادگیری پیانو هم رفتم که البته از سوم ابتدایی به بعد ادامه نیافت. آموزش ها طوری نبود که به من کمک می کرد تنهایی پیانو بنوازم. هرچیزی هم که تا الان یاد گرفتم به خاطرِ کنجکاوی در ویکی پدیا بوده است.

صادقانه بگویم، این اولین تجربۀ من در یادگیری پیانو نبوده. در ۱۱ سالگی زمانِ زیادی را با کیبوردهای ارزان قیمت صرف می کردم. والدینم یک کاسیوی دسته دوم مبتدی برایم خریده بودند که نواختنِ پیانو را در قالبِ بازی به من آموزش می داد.

یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

از آن بازی ها ممنونم چون به من یاد آهنگِ Twinkle Little Star را دست و پا شکسته بنوازم. یک چهارمِ اولِ آهنگ Fur Elise بتهوون را هم تا حدودی توانستم بنوازم که برایم افتخار بزرگی بود.

البته این ها چیزی نبود که آن ها را خیلی در فرایندِ آموزش موثر دانست ولی در کل مشوقی برای علاقه به نوازندگی و آهنگ های کلاسیک بود. بعد از آن دوران نواختن را تقریباً کنار گذاشتم. والدینم تواناییِ لازم برای گرفتنِ معلمِ خصوصی نداشتند و من مجبور بودم برای یادگرفتن پیانو دست و پا بزنم؛ آن هم در عصری که خبری از اسمارت فون ها، آموزش های یوتیوب، ایبوک و دسترسی به اطلاعات به شکلِ امروزی فراهم نبود. خلاصه در تلاش بودم که به خودم پیانو یاد بدهم.

۱۶ سال بعد تصمیم گرفتم چیزی بیشتر از یک شنوندۀ ساده باشم. تمایل داشتم آهنگ های مورد علاقه ام را خودم بنوازم. بنابراین شروع کردم به گوگل کردن.

 

پیانو

اولین چیزی که برای یادگیری پیانو  نیاز داشتم یک پیانو بود. با جستجویی در اینترنت و بررسیِ نقطه نظراتِ کاربران (به خصوص سایتِ piano on Reddit)، پیانویِ Roland’s Go: Piano را خریدم.

 

یک پیانوی دیجیتال با ۶۱ کلاویه، مناسبِ افرادِ مبتدی با قیمت ۳۲۹ دلار. چیز جمع و جور و فشرده ای بود. بلوتوث داشت. با باتری قلمی هم کار می کرد و اندازۀ کلیدها در ابعاد کلیدهای واقعِ پیانوی بود. با پولی که داشتم این پیانو بهترین صدا را تولید می کرد. یکسری صداهای اضافی هم داشت که دوست داشتم. تنها نکتۀ آزاردهنده تعبیۀ پورتِ هدفون در پنلِ پشتی دستگاه بود که از دیدِ طراحی واقعاً تصمیمِ عجیبی است.

این را هم بگویم که پیشنهادِ بسیاری از افراد خریدِ پیانویِ ۸۸ کلاویه ای با اکشن های سنگینِ پیانویی بود ولی به خاطرِ قیمتِ بالایِ این نوع پیانوها و البته جاگیر بودنشان تصمیم گرفتم همین پیانوی ۶۱ کلاویه ای را بخرم.

بیشترِ پیانوهای دیجیتال از جمله Go:Piano از فنر برای بالا نگه داشتنِ کلیدها استفاده می کنند. کلیدهای سنگینِ پیانویی (Weighted keys) با مکانیسم های پیچیده ای سعی می کنند حسِ فشردنِ اکشن های واقعیِ پیانوی آکوستیک را به نوازنده منتقل کنند. در سایتِ ردیت پیشنهاداتِ زیادی برای این نوع پیانوها داده شده ولی نکته اینجاست که اکشنِ سنگین در پیانوهای کمتر از ۴۰۰ دلار پیدا نمی شود.

بعلاوه من رولند را برای حملِ آسان و قابلیت های جانبیِ آن انتخاب کردم و با خودم گفتم هر وقت لازم باشد یکی بهترش را می خرم. زندگی در یک آپارتمانِ کوچک دلیل موجهی برای خریدِ یک پیانویِ جمع و جور بود. معمولاً پیانو را زیر میزنم می گذاشتم و بیشترِ اوقات که نوازندگی روی میز برایم خسته کننده می شد روی پاهایم استفاده می کردم. اولویتِ اولِ من یادگیریِ مبانی و اصولِ نوازندگی بود. و این باعث شد به انتخابم شک نکنم.

یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

یادگیری

بعد از کمی تحقیق بالاخره کتابِ Faber’s Adult Piano Adventures را انتخاب کردم. یکی از دلایلی که باعث شد این کتاب را انتخاب کنم تخفیفی بود که Go:Piano برایِ خریدِ آن در نظر گرفته بود و البته دلیل اصلی اش اپلیکشن (iOS و اندروید) و ویدیوهایِ آموزشی شرکتِ Faber Piano Adventures بود که به من کمک می کرد تا پیانو را بهتر یاد بگیرم. این انتخاب با ترکیب آموزشِ سنتی و مدرن دقیقاً همان چیزی بود که دنبالش بودم.

 

برای اینکه واضح حرف زده باشم بهتر است به این نکته هم اشاره کنم که بخشِ عمده ای از وقتِ من همچنان صرفِ کتاب خواندن می شود. ترکیب تئوری، تکنیک و آموزش، در کنارِ اپلیکیشن های موبایلی، کمک می کند تا فرایندِ یادگیری یا وقفه ای مواجه نشود.

اپلیکیشنِ یاد شده را هم از طریقِ بلوتوث و هم کابلِ USB می توان به iPad Mini متصل کرد.

 

ویژگی های مهمِ برنامه:

 

🔹 امکانِ کنترلِ تمپو و مترونوم، تکرارِ قسمت های دشوار، تغییر اندازۀ شیت؛

🔹 کیبوردِ اختیاری برای نمایشِ دقیقِ نت ها (که به من کمک کرد تا نت ها را سریع تر بخوانم)؛

🔹 امکانِ ایزوله کردن هر یک از دست ها و البته تغییرِ ولوم هر بخش به صورتِ مستقل؛

🔹 امکانِ فعال سازی حالتِ انتظار برای نواختن نت ها؛ حالتِ dynamic tempo سرعتِ موسیقی را با سرعتِ نوازندگیِ شما همگام می کند

🔹 برخورداری از صدها آهنگِ تمرینی در سطوحِ مختلف

 

 

وقتی با قسمتی از کتاب به مشکل برمی خوردم سراغِ برنامه می رفتم تا آهنگ را به صورت جز به جز اجرا کنم. برای تکمیلِ نوازندگی یک کتابِ مقدماتیِ تئوری موسیقی هم خریدم. این کتاب را به پیشنهاد دیگران یا با جستجو در اینترنت انتخاب نکردم؛ صرفاً چون تنها کتابِ صوتی تئوری موسیقی در Audible بود انتخابش کردم. در حال حاضر بیشترِ مطالعاتم با گوش دادن به کتاب های صوتی انجام می شود. این کار باعث می شود در وقتم خیلی صرفه جویی شود؛ چون همزمان با انجامِ فعالیت هایم می توانم آموزش هم ببینم.

شاید بگویید اپلیکیشن به اندازۀ مطالعۀ کتاب و فایل های صوتی ارزش ندارد ولی ذکر این نکته ضروری است که جنبۀ سرگرمیِ تکنولوی باعثِ تداومِ روندِ آموزش می شود. گاهی از خواندنِ کتاب خسته می شدم و سراغِ پیانو می رفتم. گاهی قسمت هایی از کتاب را متوجه نمی شدم و از اپلیکیشن کمک می گرفتم. بعضی وقت ها مسیری که تا باشگاه می رفتم را به گوش دادن به کتاب های صوتی اختصاص می دادم. خلاصه ترکیبِ این روش ها به من کمک کرد تا همواره در مسیرِ یادگیری باقی بمانم. در این مدت با تمرکزِ زیاد یادگیریِ پیانو را دنبال کردم و واقعاً نتیجه بخش بود. ترکیبِ روش های سنتی و تکنولوژی های سرگرم کننده باعث شد به نتیجۀ مطلوبی که می خواهم برسم.

یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

مشکلات و منابع

اما تکنولوژی در کنارِ مزایا می تواند سردرگم کننده هم باشد. یک ماهِ اول تقریباً هر منبعی را مطالعه می کردم. کلی ویدیو در یوتیوب، سایت هایِ آموزشی، فروم ها، استفاده از اپلیکیشن ها و بازی های آموزشی و … .

برای مثال اپلیکیشنی بود به اسمِ Synthesia که به شما کمک می کرد پیانو را به سبک Guitar Hero بنوازید. افراد زیادی را از این برنامه برای آموزشِ نواختنِ آهنگ ها استفاده می کردند ولی به نظرِ من این برنامه برای یادگیریِ تئوری نه فقط خوب نبود که زیانبار هم بود.

در موسیقی نیز مثلِ هر کارِ دیگری اعتدال شرط است. نهایتاً به این نتیجه رسیدم که برای من مطالعۀ دو کتاب در کنار اپلیکیشن Faber app و یک برنامۀ آموزش برای نت خوانی کافی است. وقتی با این منابع پیشرفت می کردم چه دلیلی داشت حواسم را با انبوهِ منابعِ آموزشی پرت کنم.

توصیه می کنم اگر تازه شروع به یادگرفتن پیانو کرده اید زیاد درگیرِ محتوای نشوید. منابعِ آموزشی زیاد است. فقط چند منبعِ آموزشیِ خوب پیدا کنید و تا آخر به همان ها بچسبید.

 

علاوه بر منابعِ اشاره شده در متن مواردِ دیگری هم در روندِ یادگیریِ من موثر بود :

 

🔸 راهنمای ردیت برای خرید و پرسش و پاسخ در مورد پیانو

🔸 سایت MusickTheory.net: منبعی عالی برای یادگرفتن تئوریِ موسیقی

🔸 اپلیکیشن هایی برای تمرینِ گوش و ریتم: Perfect Ear (اندروید) یا Tenuto (برای iOS)

🔸 ویدیوهای آموزشیِ پیانو: شامل صدها ویدیویِ آموزشی که تقریباً تمامِ موضوعات را در بر می گیرد

🔸 شرکت در کنسرت هایِ زنده. هیچ چیزی نوازندگیِ یک پیانیست در یک اجرایِ زنده نمی شود.

 

کار با تکنولوژی گاهی منجر به افسردگی، بیماری و حتی مرگ می شود. اما هر چیزی را می توانیم درست استفاده کنیم و از منافعش برخوردار شویم.

 

چند کارِ دیگری که در برنامه دارم اینهاست:

اولاً یک پیانوی فول سایز با اکشن های سنگین بخرم تا کم کم عضلاتم برای نوازندگی با پیانوی واقعی (آکوستیک) آماده شود. دوماً یک معلمِ پیانو بگیرم تا طیِ چند ماهِ آینده عاداتِ نوازندگیِ خوبی را در من نهادینه کند. چند ماهِ بعد دوباره شما را می بینم.

 

یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی ✅

منبع :  music.khafan.company

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 یادگیری پیانو با کمک تکنولوژی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *