آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 26, 2020 پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

وقتی می‌خواهید موزیکی را میکس کنید، هیچ شرایطی ایده‌آل تر از این نیست که داخل استودیویی باشید که شرایط آکوستیکی کاملی دارد و چند جفت اسپیکر مانیتورینگ پر قدرت و با کیفیت نیز مهیا است. اما اگر این شرایط فراهم نبود چه می‌شود؟ فرض کنید فضای محیط به خوبی آکوستیک نشده باشد، یا اینکه بخواهید در انتهای شب شروع به کار کنید و یا حتی مجبور باشید خارج از استودیو و در طی جابه‌جایی در میان راه میکس کنید؛ در این صورت چه کاری باید انجام دهید. مسلما در این شرایط چاره‌ای ندارید جز اینکه از یک هدفون استفاده کنید.در این قسمت پنج پیشنهاد در جهت میکس بهتر با هدفون در اختیارتان قرار می‌دهیم.

هدفون‌ها یکی از بهترین وسیله‌هایی به شمار می‌آیند که از طریق آن می‌توانید به میکس خود گوش دهید و تمام جزئیات آهنگ را دقیق و با ظرافت بسیار گوش دهید. اما مانند هر وسیله دیگری، هدفون‌ها نیز مشکلات مربوط به خودشان را دارند. به عنوان مثال ممکن است فضای استریویی که ایجاد می‌شود غیر طبیعی به نظر آید، یا اینکه پاسخگویی فرکانسی تحریف شود؛ حتی ممکن است گاهی صداهای خروجی از گوشی‌های چپ و راست هدفون آنطور که نیاز است هماهنگ نباشد. اما به هر حال واقعیت این است که شمار زیادی از آهنگسازان حرفه‌ای، موزیسین‌ها و تکنسین‌های ماهر نیز اکثر اوقات برای میکس موزیک از هدفون استفاده می‌کنند، حال اگر به دلخواه خودشان باشد و یا اگر شرایط آنها را مجبور کند. بنابراین چطور می‌توانید با استفاده از هدفون میکسی زیبا و با کیفیت خلق کنید؟

 

موزیک را بیش از اندازه پنینگ نکنید!

زمانی که از طریق مانیتورهای استودیویی به موزیکی گوش می‌دهید، صدایی را که از سمت اسپیکر چپ و با گوش چپ خود می‌شنوید با گوش راست نیز شنیده می‌شود (و به عکس نیز برای اسپیکر سمت راست اتفاق می‌افتد). به همین دلیل هرچه قدر هم که موزیک را پنینگ کنید، همچنان نمی‌توانید کاملا سیگنال‌ها را از یکدیگر جدا کنید که گوش‌ها سیگنال‌های مجزایی را بشنوند. اما این شرایط در استفاده از هدفون‌ها صادق نمی‌باشد.

 

زمانی که هدفون روی گوش داشته باشید، پنینگ موزیک باعث می‌شود که صدایی که وارد یک کانال می‌شود به هیچ عنوان وارد کانال دیگر نگردد. بنابراین زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید، سعی کنید تا جایی که ممکن است از پنینگ کردن بکاهید. در این صورت همه صداها، حتی اگر هم ناچیز باشند در هر دو کانال وجود دارند و با هر دو گوشی هدفون شنیده می‌شوند. این قضیه باعث می‌شود که نتیجه کلی میکس صدای طبیعی‌تری داشته باشد.

Mix With H.PH 1 پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

 

هدفون‌ها را بهینه کنید!

می‌شود گفت هدفون‌ها فضایی غیر طبیعی برای موزیک ایجاد می‌کنند، گویی صداها در داخل سرتان هستند تا اینکه از اطراف شنیده شوند‍! و ریسپانس فرکانسی آنها هم flat نمی‌باشد. برای از بین بردن این مشکلات می‌توانید از نرم افزارهایی همچون Waves Nx یا Sonarworks Reference 4 استفاده کنید.

برنامه Waves Nxمشکلات مربوط به crossfeed را برطرف می‌کند و به خوبی عمق، انعکاس‌های طبیعی و فضای استریویی ایجاد شده در high-end صدا را همچون همان صدایی که یک مانیتور استودیویی با کیفیت می‌تواند در محیط آکوستیک شده ایجاد کند، شبیه سازی می‌کند. نرم افزار Sonarworks Reference 4 مشکلات مربوط به محدودیت‌های فیزیکی هدفون را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند تا ریسپانس فرکانسی صافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیماتی مطابق با صدای واقعی بگیرید.

 

محض احتیاط، میکس را با اسپیکر هم گوش دهید

وقتی با استفاده از مانیتورهای استودیویی میکس می‌کنید، یکی از ایده‌های خوبی که پیشنهاد می‌شود آن است که زمانی که فکر می‌کنید کار شما به پایان رسیده، یکبار دیگر موزیکتان را با هدفون نیز گوش دهید. این کار باعث می‌شود ابعاد دیگری از موزیک را بشنوید و شاید بتوانید ادیت‌های مفید و بهتری روی آن اعمال کنید. این راه بهترین شیوه‌ای است که می‌توانید مطمئن شوید موزیک شما هم با اسپیکر و هم با هدفون به خوبی شنیده می‌شود.

 

همین قضیه در مورد استفاده از هدفون‌ها نیز صادق است. نیازی نیست که برای چک کردن حتما مانیتورهای پیشرفته‌ای استفاده کنید (حتی اسپیکرهای خودروی شما نیز همچنان بهتر از نادیده گرفتن این قسمت می‌باشند!). اگر این کار را نکنید، ممکن است موزیکی را میکس کنید که وقتی با هدفون به آن گوش می‌دهید صدای زیبایی دارد اما زمانی که از اسپیکر یا هر منبع دیگری پخش می‌شود نتیجه‌ای عکس دریافت می‌کنید.

 

سعی کنید از هدفون‌های پشت باز استفاده کنید

هدفون‌های پشت بسته برای ضبط موزیک بسیار عالی عمل می‌کنند و از اولین پیشنهادهایی هستند که برای ضبط، دریافت خواهید کرد. چرا که قادرند صدا را به طور کامل در هر یک از گوشی‌ها ایزوله کنند و اجازه نمی‌دهند که هیچ سیگنال اضافی به میکروفون نشت کند. البته گفته می‌شود که این هدفون‌ها به دلیل اینکه فشار را داخل خود گوشی‌ها نگه می‌دارند باعث ایجاد فرکانس‌های پایین اشتباهی می‌شوند. به همین دلیل است که هدفون‌های پشت بسته‌ای همچون Sennheiser HD 650 و AKG K712 Pro برای مواقع حساس‌تر در ضبط عملکرد بهتری دارند.

Open HeadPhones پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

 

آمپ‌های هدفون با کیفیت تهیه کنید

تکنسین‌های ضبط و میکس موزیک زمانی که می‌خواهند در کار خود از مانیتورهای استودیویی استفاده کنند، هزینه‌های بالایی صرف خرید اسپیکرها، کنترلرهای مانیتور و مبدل‌های پیشرفته D/A می‌کنند. البته که کار عقلانی نیز همین است، چرا که وقتی نتوانید خوب به موزیک گوش دهید، نمی‌توانید درست میکس کنید. همین موضوع در استفاده از هدفون‌ها نیز برقرار می‌باشد. اینجاست که اهمیت آمپلی فایرهای مخصوص هدفون مشخص می‌شود.

HeadPhone Amplifier پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

 

مراقب سلامت گوش‌هایتان باشید

همواره تاکید شده که به هنگام میکس موزیک، آن را در ولوم‌هایی استاندارد گوش دهید (معمولا در محدوده‌ای بین ۷۰ تا ۸۵ دسی بل). البته که این موضوع در هر روشی که به آهنگ گوش می‌دهید، حائز اهمیت است اما وقتی از هدفون استفاده می‌کند ضرورت آن چندین مرتبه بیشتر می‌شود. این امر طبیعی است، در واقع وقتی هدفون روی گوش می‌گذارید، درایورها در فاصله کمتر از یک اینچ تا گوش‌های شما فاصله دارند! پس همواره به یاد بسپارید که در حین میکس موزیک، سطح استاندارد ولوم را رعایت کنید. و اگر زمانی احتیاج داشتید که با صدای بلندتری به میکس خودتان گوش دهید، به جای آن دست از کار بکشید و برای مدتی به گوش‌هایتان استراحت دهید.

Hearing Health پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

 

نتیجه

هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند جایگزین کیفیتی باشد که یک جفت مانیتور استودیویی حرفه‌ای و یک استودیو آکوستیک شده ارائه می‌دهد. اما این بدان معنا نیست که میکس کردن به وسیله هدفون‌ها دور از ذهن و غیر ممکن باشد.

 

پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون ✅

منبع :  music.khafan.company

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 پنج پیشنهاد برای میکس بهتر با هدفون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *