آهنگ بی کلام

صبر کنید
دسامبر 25, 2019 سبک‌های مختلف آواز

سبک‌های مختلف آواز

بعد از این‌که تصمیم گرفتید در کلاس‌های آواز شرکت کنید، مهم‎ترین نکته این است که بدانید می‎خواهید چه سبکی را انتخاب کنید و ادامه دهید. برای بسیاری از هنرجویان این نقطه بسیار مبهمی است و دچار سردرگمی می‎شوند.

برای حل این مسئله و بر اساس سوالات متداولی که در این زمینه همواره از ما پرسیده می‎شود، تصمیم گرفتیم در یک مقاله به طور کامل به معرفی معروف‎ترین سبک‎های موسیقی بپردازیم تا هنرجویان عزیز بتوانند در زمان تصمیم‎گیری با دید کامل سبک مور نظر خود را انتخاب کنند.

 

سبک‎های آواز : از پاپ تا فیوژن

به طور کلی در حال حاضر در ایران آواز در سبک‌های زیر تدریس می‌شود :

 

سبک پاپ، سبک کلاسیک، سبک ایرانی و سبک‌های تلفیقی

هر کدام از این سبک‌ها دارای اصول و تکنیک‎های متفاوتی است که نیازمند گذراندن دوره‎های پیوسته و تمرینات روزانه است. در وهله اول باید به این نکته توجه کنید که مهم‎ترین چیز در آموزش آواز، علاقه است. اگر به صورت واضح نمی‎دانید که به چه سبکی علاقه‎مند هستید، می‎توانید سری به لیست موسیقی‎هایی که گوش می‎دهید، بزنید و یا به این فکر کنید که با چه سبک موسیقی بیشتر آرامش  می‎گیرید. این‎ها می‎توانند شما را در رسیدن به سبک مورد علاقه‎تان یاری کنند. البته همواره مشاورین آموزشگاه‎ها می‎توانند به شما در این زمینه کمک قابل توجهی کنند. در ادامه به معرفی معروف‎ترین سبک‎های آموزش آواز می‎پردازیم.

 

آواز کلاسیک : تاکید بر اصول و مبانی موسیقی

در آموزش آواز به سبک کلاسیک بر روی اصول و مبانی موسیقی بیشتر از هر چیزی تاکید می‌شود. اساتید این حوزه بر این محور آموزش‎های خود را استوار کرده‎اند که با دانستن جزییات و تئوری موسیقی به طور کامل هنرجو می‎تواند درک درست و کاملی از این سبک داشته باشد. اگر قصد دارید این سبک را آغاز کنید، باید بدانید که در این سبک صداسازی و سلفژ بسیار مهم است. اگر هنرجو به سلفژ مسلط باشد، می‎تواند اصول و تکنیک این سبک را به خوبی یاد بگیرد. بعد از آموزش کامل و اصولی تئوری موسیقی به همراه سلفژ در ادامه، نحوه درست تنفس دیافراگمی و مهارت‎های مربوط به خواندن به هنرجو آموزش داده می‎شود. در بسیاری از موارد آموزش این سبک به همراه ساز پیانو است.

سبک‌های مختلف آواز

آواز پاپ: آوازهایی که به گوشمان آشنا است

در آموزش این سبک تئوری موسیقی و صداسازی در کنار اصول اصلی خواندن آموزش داده می‌شود. بسیاری از اساتید این سبک برای آموزش در کلاس از آهنگ‎ها و قطعه‎های معروف استفاده می‎کنند. نکته‎ای که در انتخاب آهنگ در نظر گرفته می‎شود این است که این آهنگ‌‎ها به گوش هنرجو آشنا باشند. در کلاس‎های این سبک معمولا از ساز هنگام تدریس استفاده می‎شود. به عبارت دیگر، استاد برای این‎که مفاهیم را به خوبی به هنرجو آموزش دهد و ریتم و موارد دیگر را به او بیاموزد از ساز استفاده می‌کند. اگر هنرجو بتواند در کنار آموزش این سبک ساز نیز یاد بگیرد، می‎تواند در مسیر آموزشش بسیار مفید و کاربردی باشد.

به طور معمول این سبک به همراه گیتار بسیار می‎تواند روند پیشرفت بهتری داشته باشد. به دلیل قابلیت‎های بسیاری که گیتار دارد می‌تواند به خوبی با آواز همراه شود.

 

آواز ایرانی: از بنان تا شجریان

به سبک ایرانی، سنتی نیز گفته می‌شود. روش‎های آموزش آواز ایرانی بسیار متنوع است. برخی از اساتید با کار کردن روی تصنیف‌‎ها ایرانی آموزش را شروع می‎کنند و بعد ، زمانی که هنرجو کمی بر روی تصنیف‎ها مسلط  شد، آموزش ردیف و گوشه را آغاز می‌کنند. در روش دیگر استاد آواز در ابتدا اصول موسیقی ایرانی را به هنرجو می‌آموزد و بعد از این‌که هنرجو به طور کامل با تئوری موسیقی ایرانی مسلط شد، وارد صداسازی و نکات دیگر آموزش این سبک می‎شود. در ردیف موسیقی ایرانی معمولاً از آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک، آواز اصفهان، و گاهی نیز از آواز بیات کرد و آواز شوشتری نام برده می‌شود.

 

آواز تلفیقی: همه برای یکی

به طور کلی موسیقی تلفیقی یا فیوژن ترکیب دو یا چند فرهنگ موسیقایی است. در آواز نیز سبک تلفیقی وجود دارد. در این موارد اساتید با توجه به این‌که هنرجو  به چه سبک‌‎هایی علاقه دارد، از تلفیقی از سبک‎ها و روش‌های آموزشی که قبلاً به آن پرداختیم، استفاده می‎شود. لازم به ذکر است که در این سبک بیشترین چیزی که به آن توجه می‎شود علاقه هنرجو است.

 

سخن آخر

باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از افراد فرض می‎کنند که کلاس آواز نیاز به تمرین ندارد و یادگیری آن آسان است اما باید به این نکته توجه کرد، تمرین و ممارست است که در آخر شما را به نتیجه دلخواه میرساند. یادگیری آواز نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. با چند ماه کلاس رفتن و یا تمرین کم و گسسته به نتیجه مورد نظرتان نخواهید رسید. یادتان نرود که حتما در جمع‌های کوچک و بزرگ بخوانید تا اعتماد به نفستان زیاد شود.

 

سبک‌های مختلف آواز ✅

منبع :  mehrvarzanmusic.ir

➖  ➖  ➖  ➖  ➖  ➖  ➖

 

باعث خوشحالی ماست که با وبسایت ایزی موزیکال همراه هستید . از بخشهای دیگر وبسایت هم دیدن کنید :

⬇   ⬇   ⬇   ⬇   ⬇   ⬇

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

آکورد و تبلچر آهنگ های ایرانی

آکورد و تبلچر آهنگ های خارجی

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 سبک‌های مختلف آواز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *