آهنگ بی کلام

صبر کنید
ژوئن 2, 2020 راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

 

چگونه یک میکروفن اجرای زنده انتخاب کنیم؟

میکروفن اولین و شاید مهمترین عضو تجهیزات صوتی شماست که موسیقی و صدای شما را به شنونده می رساند. با وجود صدها مدل مختلف، شاید انتخاب میکروفنی که مناسب نیازهای اجرای زنده ی شما باشد کمی سخت به نظر برسد. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مناسبی درباره ی این میکروفن ها به شما ارائه شود تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

انواع میکروفن

میکروفن های داینامیک

رایج ترین نوع میکروفن که در اجراهای زنده دیده می شود، میکروفن داینامیک است. در بیشتر میکروفن های داینامیک، یک دیافراگم بسیار نازک و سبک در واکنش به فشار صدا به حرکت در می آید. این حرکت دیافراگم موجب می شود حلقه ی صدایی که در میدان مغناطیسی معلق است، به حرکت در آید و جریان الکتریکی کوچکی را ایجاد کند. معمولا میکروفن های داینامیک ارزان تر از میکروفن های کاندنسر هستند (اگرچه میکروفن های داینامیک رده بالا ممکن است خیلی گران قیمت باشند). میکروفن های داینامیک بدنه ی مقاومی دارند و فشار صوتی بسیار بالایی را تحمل می کنند. این میکروفن ها معمولا به ترانزینت ها کمتر حساس هستند و مانند دیگر انواع میکروفن، فرکانس های بالا را با جزئیات چندانی بازتولید نمی کنند.

 

====================

راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

====================

 

میکروفن های کاندنسر

میکروفن های کاندنسر بیشتر اوقات در استودیوهای ضبط دیده می شوند. با این حال بسیاری از میکروفن های کاندنسر هم در اجرای زنده مورد استفاده قرار می گیرند. این میکروفن ها دارای سیستم مکانیکی ساده ای هستند که از یک دیافراگم رسانای بسیار باریک و کشیده تشکیل شده که در کنار دیسک فلزی (که بک پلیت نامیده می شود) قرار گرفته است. این طراحی، دارای یک خازن است که انرژی الکتریکی اش را از یک منبع ولتاژ خارجی تامین می کند (یک باتری یا یک منبع برق اختصاصی، یا فانتوم پاوری که میکسر و یا کارت صدای شما ارائه می دهد). این دیافراگم در واکنش به فشار صدا ارتعاش پیدا می کند و موجب می شود ظرفیت خازنی تغییر کند و در نهایت موجب تغییر ولتاژ خروجی شود. این تغییر ولتاژ همان سیگنال خروجی میکروفن است.

 

آمپدانس چیست؟

بیشتر سیستم های صوتی از میکروفن های با آمپدانس پایین استفاده می کنند.

با نگاه کردن به مشخصات میکروفن ها، خواهید دید که به بعضی از مدل ها با عنوان “low impedance” یا “high impedance” اشاره شده است. آمپدانس مقدار مقاومت یک دستگاه در برابر جریان یک سیگنال AC، مانند صوت، را بیان می کند و با یکای “اهم” اندازه گیری می شود. وقتی از میکروفن ها صحبت می کنیم، low impedance کمتر از ۶۰۰ اهم و high impedance معمولا بیشتر از ۱۰,۰۰۰ اهم است.

میکروفن های با آمپدانس بالا می توانند خیلی ارزان قیمت باشند. کیفیت پاسخگویی این میکروفن ها با افزایش طول کابل کاهش می یابد و شش متر، بیشترین حدی ست که بدون این که سیگنال افت کیفیت پیدا کند، می توانید برای طول کابل آن ها در نظر بگیرید. اما از طرف دیگر، میکروفن های با آمپدانس پایین می توانند تا سی متر و یا بیشتر، سیگنال را بدون افت کیفیت منتقل کنند. این یکی از دلایلی ست که امروزه در سیستم های صوتی از میکروفن هایی با آمپدانس پایین استفاده می شود.

 

چرا الگوی قطبی میکروفن ها مهم است؟

میکروفن ها بر اساس طراحی و ساختی که دارند، به صداهایی که از جهت های مختلف به آن ها می رسد با میزان حساسیت های مختلف واکنش نشان می دهند. گرافی که از این پاسخگویی تهیه می شود را “الگوی قطبی” می گویند. با نگاه کردن به الگوی قطبی یک میکروفن می توانید متوجه شوید که میکروفن مورد نظرتان تا چه اندازه جهات مختلف را پوشش می دهد و یا تا چه حد می تواند صداهایی که از یک جهت خاص شنیده می شوند را رد کند. بیشتر میکروفن ها یا تک جهته هستند و یا چند جهته.

Olguye Ghotbi راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

 

به طور کلی، میکروفن هایی که در اجرای زنده استفاده می شوند باید تک جهته باشند، آن هم با االگوی قطبی کاردیوید (یا هایپر کاردیوید و یا سوپر کاردیوید). کاردیوید به آن الگوی قطبی گفته می شود که گراف آن به شکل قلب است. در این الگو، تنهایی صدای، منبع صوتی مورد نظر شما که در مقابل میکروفون قرار گرفته است، به میکروفون راه پیدا می کند و سایر صداهای ناخواسته، از جمله سازها، راهی به میکروفن پیدا نمی کنند.

 

چه میکروفنی برای شما مناسب است؟

عواملی متعددی وجود دارند که در هنگام خرید میکروفن لازم است آن ها را مد نظر قرار دهید. احتمالا اولویت شما، استفاده از میکروفن های تک جهته برای بیشتر موقعیت ها است، چرا که این میکروفن ها در ایزوله کردن منبع صدا و جلوگیری از فیدبک، عملکرد بسیار مناسبی دارند. اگر از مانیتورهای استیجی استفاده می کنید، میکروفن های سوپر کاردیود برای شما مناسب تر خواهند بود. نوع سازی که صدای آن را ضبط می کنید و نوع صدایی که به دنبالش هستید، تعیین کننده این موضوع هستند که باید به دنبال میکروفن کاندنسر باشید یا میکروفن های داینامیک.

 

وکال، خواندن و یا صحبت کردن

بعضی از خوانندگان مطرح به جای میکروفن های کاندنسور از میکروفن های داینامیک تقریبا ارزان قیمتی مانند میکروفن معروف Shure SM58 استفاده می کنند. دلیل آن این است که میکروفن های داینامیک صدای حجیم تر و گرم تری را در اختیارشان می گذارد. از طرفی، صداهای نرم و ظریف که فرکانس های بالای دقیق تری دارند، توسط میکروفن های کاندنسر قابل دستیابی هستند. در مورد وکال توصیه می شود از میکروفن های کاردیود یا هایپر کاردیود استفاده کنید تا از ورود صداهای ناخواسته به میکروفن جلوگیری کنید و مقدار فیدبک را کاهش دهید.

 

====================

راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

====================

 

درامز

در بسیاری از سیستم های صوتی اجرای زنده، هر بخشی از درامز میکروفن مختص به خودش را دارد. استفاده از میکروفن های کاردیود و هایپر کاردیود روی قسمت toms کمک می کند تا صدای هر بخش از درامز ایزوله شود و صدای قسمت های دیگر آن کمتر به میکروفن درز پیدا کند. قسمت snare به میکروفنی نیاز دارد که بتواند فشار صوتی زیادی را تحمل کند، به همین خاطر برای این بخش میکروفن های داینامیک مناسب هستند. قسمت کیک درام نیاز به میکروفنی دارد که فرکانس های بیس را به خوبی دریافت کند. فرکانس های بالای قسمت cymbals نیاز به یک میکروفن کاندنسر با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت دارد. برخی از کمپانی ها اقدام به ساخت کیت های چند میکروفنی برای درامز کرده اند که تمام میکروفن هایی که برای درامز نیاز دارید را در یک مجموعه در اختیارتان قرار می دهد.

یکی دیگر از روش های ضبط کردن درامز به صورت زنده این است که چند میکروفن کاندنسر را بالای درامز قرار دهید و یک میکروفن را روبروی کیک درام بگذارید. این روش برای مواقعی که از کانال های محدودی می توانید استفاده کنید ایده آل است. همچنین این روش برای موزیک های سبک راک که در آن صدای snare و toms بسیار بلند است، مناسب می باشد.

 

آمپلی فایر گیتار

یک آمپلی فایر عادی گیتار کاراکتر صوتی مشابه با صدای انسان دارد! در بیشتر مواقع یک میکروفن داینامیک وکال یا میکروفن درامز برای ضبط آمپلی فایر گیتار مناسب خواهد بود. میکروفن های داینامیک از آن جایی که می توانند فشار صوتی زیادی را دریافت کنند، برای آمپلی فایر گیتار می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

 

آمپلی فایر گیتار بیس

آمپلی فایر گیتار بیس هم مانند آمپلی فایر گیتار الکتریک ولوم زیادی تولید می کند و در این شرایط یک میکروفن داینامیک با دیافراگم بزرگ می تواند طیف وسیع تُن صداهایی که گیتار بیس تولید می کند را دریافت کند. توصیه ی ما این است که اگر میکروفن مد نظرتان برای کیک درام خوب عمل می کند، به احتمال زیاد برای آمپلی فایر گیتار بیس هم خوب عمل خواهد کرد. همچنین تکنیک رایج دیگری که وجود دارد این است که سیگنال مستقیم بیس را از خروجی مستقیم آمپلی فایر بگیرید و آن را با صدای آمپلی فایری که به وسیله ی میکروفن ضبط کرده اید ترکیب کنید.

 

سازهای بادی

میکروفن های داینامیک چند جهته (کاردیود) با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت که توانایی دریافت فشار صدای بالا را داشته باشند برای این سازها ایده آل هستند.

 

پیانوی آکوستیک

برای پیانوی آکوستیک دو عدد میکروفن کاندنسور با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت و دیافراگم بزرگ یا کوچک لازم است. بهتر است برای شروع یکی از میکروفن ها را سی سانتی متر بالاتر از سیم های زیر و میکروفن دیگر را بالای سیم های بم قرار دهید. همچنین سعی کنید هر دو میکروفن را حدود بیست سانتی متر دورتر از چکش های پیانو قرار دهید.

 

کیبورد الکترونیک

از آن جایی که اکثر کیبوردهای الکترونیک قابلیت اتصال مستقیم به آمپلی فایر را دارند، می توانید مانند شیوه ای که برای گیتار الکتریک ذکر شد عمل کنید، یعنی استفاده از یک میکروفن داینامیک با قدرت دریافت فشار صوتی بالا. البته می توانید سیگنال های line-levelِ کیبورد را مستقیما وارد میکسر کنید و کلا از هیچ میکروفنی برای کیبورد استفاده نکنید.

 

در خرید یک میکروفن اجرای زنده چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

چگونه برای موقعیت های مختلف میکروفن درست را انتخاب می کنید؟ برای انتخاب میکروفن عوامل متعددی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

 

====================

راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

====================

 

از میکروفن به چه منظوری می خواهید استفاده کنید؟

اولین و مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که می خواهید چه سازها و صداهایی را با میکروفن ضبط کنید. اگر در بیشتر مواقع از میکروفن برای گراند پیانو استفاده می کنید، اولویتتان باید میکروفن های کاندنسر باشد. برای سازهایی که صدای بلندی دارند، مانند آمپلی فایر گیتار بیس و گیتار الکتریک و درامز، توصیه می شود از میکروفن های داینامیک با کیفیت استفاده کنید. نکته مثبت میکروفن های داینامیک این است که اکثر آن ها چند منظوره هستند و می توانید از آن ها برای سازهای مختلفی استفاده کنید، فقط باید با صرف زمان جاگذاری آن ها را به درستی انجام دهید. همچنین هنگام انتخاب میکروفن مهم است اطمینان حاصل کنید که میکروفن مورد نظرتان می تواند صدایی که نیاز دارید را بدون دیستورت کردن صداها دریافت کند.

 

در حال حاضر چه میکروفن هایی در اختیار دارید؟

همیشه لازم نیست میکروفن های جدید بخرید. میکروفن هایی که دارید را بررسی کنید و ببینید در چه موقعیت هایی می توانید از آن ها استفاده کنید. میکروفن های داینامیک، مانند SM57، می توانند برای بسیاری از سازها و حتی برای وکال مورد استفاده قرار بگیرند. از میکروفن هایی که دارید به بهترین شکل استفاده کنید و تنها در صورتی که نیاز بود، بر اساس نیازتان میکروفن جدید خریداری کنید.

 

آیا نوازندگان و خواننده میکروفن مخصوص خود را دارند؟

بسیاری از موزیسین ها، به خصوص خواننده ها، میکروفن مورد علاقه خودشان را دارند. با وجود این که بسیاری از این خواننده ها یک میکروفن داینامیک استاندارد، مانند Shure SM58، را انتخاب می کنند، عده ی زیادی از آن ها میکروفن های کادنسر را برای ضبط وکال ترجیح می دهند.

 

چه بودجه ای را به خرید میکروفون اختصاص داده اید؟

میکروفن ها بازه ی قیمتی متفاوتی دارند. تعداد و کیفیت میکروفن هایی که انتخاب می کنید کاملا به بودجه ی شما بستگی خواهد داشت. خوشبختانه بسیاری از میکروفن هایی که برای اجراهای زنده استفاده می شوند قیمت نسبتا مناسب و طول عمر بالایی دارند. اگر بودجه ی محدودی دارید، می توانید این میکروفن ها را مد نظرتان قرار دهید.

 

با سیم یا بی سیم؟

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این است که می خواهید از میکروفن های دارای سیم استفاده کنید یا میکروفن های بدون سیم.

امیدواریم که این مقاله شما را در انتخاب میکروفن مناسب راهنمایی کرده باشد.

 

راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

منبع :  music.khafan.company

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 راهنمای خرید میکروفون اجرای زنده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *