سازشناسی – ساز ماریمبا
ماریمبا از نظر ظاهري دقيقاً شبيه زايلوفون است ولي بزرگتر بوده و داراي محدوده صدايي پائينتر (از باس تا تنور و تا آلتو) و يك compass گستردهتر است. ماریمبا، زايلوفوني با رزنيتور است و زايلوفون به معناي «نواي چوب» است و زير و بمي آن يك اكتاو عميقتر است.
به دليل اينكه تيغههاي ماريمبا از چوب نرم ساخته شدهاند و نازكتر از زايلوفون هستند، ماريمبا رنگ صدايي نرمتر، تيرهتر و غنيتر دارد. در دهه 1930 يك ساز به نام زايلوماريمبا (زالوريمبا) براي تكنوازي ساخته شد كه هدف از آن ساز تركيب بهترينهاي هر دو ساز بود.
زايلو ماريمبا عمدتاً به اين دليل ساخته شد كه محدوده صدايي از پنج اكتاو (C3-C8) داشت ولي كيفيت صدايش جا گذاشته شد و امروزه به ندرت اين محدوده صدا مورد استفاده قرار میگیرد.
منشاء نام ساز ماریمبا (Marimba)
ساختار ساز ماریمبا (Marimba)
فريم همراه با تيغه ها روي استند (خيلي به ندرت روي يك استند چوبي) داراي چرخ قرار ميگيرند. ماریمبای مدرن با تيغههاي چوبي كوك شده كروماتيك در دو رديف تجهيز شده است، معمولاً روي دو چرخ كه يكي 4 سانتيمتر بلندتر از ديگري است.تيغهها بر طبق اندازه مرتب شدهاند و سوراخهايي در نقاط nodal آنها قرار داده شده كه يك نخ از داخل آن عبور داده شده و سفت نگه داشته شده است. تيغهها از اين نخ معلق شدهاند كه روي ميخهايي روي فريم قرار ميگيرند. اين امر سبب جلوگيري از خم شدن تيغهها و اطمينان از ارتعاش آزادانه آنها ميشود.
تعداد تيغهها بستگي به محدوده صدايي (compass) ساز دارد. برخلاف سيمهاي مرتعش، نصف كردن تيغهها سبب افزايش زير و بمي به اندازه دو اكتاو ميشود. به همين دليل است كه اختلاف مابين كوتاهترين و بلندترين تيغه چندان زياد نيست.
تظيم يا كوك ساز ماریمبا (Marimba)
تيغهها ميتوانند با اضافه كردن مواد يا حذف مواد از آنها كوك شوند. در هنگام كوك كردن اين قانون استفاده ميشود: اگر مواد از انتهاي تيغه برداشته شود، زير و بمي نت پايه افزايش مييابد. از طرف ديگر اگر مواد از وسط تيغه برداشته شود (از رو يا از زير) و به اين ترتيب تيغه نازكتر شود زير و بمي نت پايه كاهش مييابد.با حذف مواد از قسمتهاي مختلف تيغه حتي امكان تنظيم (كوك) partialهاي تك نيز وجود دارد. اگر بهبود كوك سريعاً مورد نياز باشد، نت پايه ميتواند با اضافه كردن گلولههايي از موم كه در افريقا هم رواج داشته، افزايش يابد.
لولههاي رزنيتور ساز ماريمبا (Marimba)
ماریمبا با لوله هاي رزنيتوري در زير مجهز شده است، رزنيتورها براي پائينترين نتها مستطيلي هستند. هر تيغه رزنيتور خودش را دارد. رزنيتور partial را تا حدي كه تشديد تعيين ميكند بالا ميبرند.كه اين partial شامل اولين، دومين و سومين ميشود. رزنيتورهاي ماريمباهاي اركستر مدرن اولين partial را (fundemental) تقويت ميكنند. درهايي كه رزنيتورها را در عمق معيني ميبندند، ميتوانند حركت كنند، كه اين امر اجازه كوك دقيق ساز را ميدهد. رزنيتورها همچنين يك اثر mellowing نرم و دلگرمکننده روي رنگ صدا دارند.
مالتها در ساز ماریمبا (Marimba)
مالتهاي تيمپاني و ساز ماریمبا (Marimba)
مالتهاي پرشده ساز ماريمبا (Marimba)
منبع : hamraaz.ir
? قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.
انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ
کانال تلگرام ایزی موزیکال :