سازشناسی – ساز کورنت Cornet
ساز کورنت در طبقهبندی مشخص شده برای سازها در دستهی سازهای بادي، برنجي، ايروفون (هوا صدا) قرار میگیرد. ساز ايروفون (هوا صدا) دريچه دار كه با حركت لبها صدا توليد ميكند. كورنت يكي از سازهاي مشابه با ترومپت است. كورنت Bb، كورنت استاندارد در گروههاي موسيقي سازهاي برنجي است. محدوده زير و بمي ساز كورنت، مشابه با ترومپت است. از نظر تعداد سازهاي برنجي مورد استفاده در گروههاي (باندهاي) سازهاي برنجي، كورنت يكي از پر تعداد ترين سازها است.
در اينگونه گروهها تقريباً يك سوم از نوازندگان، كورنت مينوازند. يك باند كامل از سازهاي برنجي نيز شامل كورنت سوپرانو، نوع كوچكتري از اين ساز است كه زير و بمي آن در Eb تنظيم ميشود.
كورنت يكي از سازهاي تكنوازي رايج است. بسياري از نوازندگان چيرهدست اوليه نوازندگان هورن بودند و كروكهاي مختلف (قطعات قابل جداشدن از لوله) براي توناليتهها از (گامها) يا مودهاي مختلف استفاده ميكردند. كروكهاي بلندتر زير و بمي پايه را به E♭ كاهش داده و كيفيت تن تيرهتري پديد ميآوردند.هرنان كوئنينگ (Hernan Koenig) و ايزاك لوي (Isaac Levy) من جمله تكنوازان معروف انگليسي اين ساز در قرن نوزدهم بودند. تا قرن بيستم احياء و استفاده مجدد از ترومپت، كورنت را از اركستر خارج كرد و مكرراً براي بخشهاي ترومپت همچنين بخشهاي كورنت اصلي مورد استفاده قرار داد كه در اركستر فرانسه از زمان هكتور بريوليز رايج بود.
تاریخچه ساز کورنت (Cornet)
اين ساز نميتوانست بدون تصحيح دريچههاي پيستوني توسط نوازنده سيسيلي ابوا، فردريك بلوهمل (Friedrich Blühmel) و هنريخ استولزل (Heinrich Stölzel) در اوايل قرن 19ام ايجاد شود.اين دو سازنده ساز تقريباً بطور همزمان دريچهها را اختراع كردند، اگرچه احتمال اين ميرود كه بلوامل (يا بلومل) (Blühmel or Blümel ) مخترع اين دريچهها و استولزل (Stölzel) سازنده يك ساز كاربردي باشد. آنها به مدت ده سال حق امتياز اين اختراع را در دست داشتند.
بعدها و مهمتر از همه فرانكويس پرنيت (François Périnet) در سال 1838 براي يك دريچه تصحيح شده، حق امتياز يك اختراع را دريافت كرد كه پايه و اساس تمام دريچههاي پيستوني سازهاي برنجي شد.
اولين نوازنده چيرهدست جين باپتيست آربان (Jean-Baptiste Arban) بود كه بطور گسترده كورنت را مطالعه كرد و روش آربان (Arban method) را در سال 1864 منتشر كرد. تا اوايل قرن 20ام ترومپت و كورنت همزمان در گروههاي موسيقي مورد استفاده قرار ميگرفتند.
مجموعه سمفونيك غالباً براي ترومپت و كورنت بخشهاي جداگانهاي دارد. با بهينهسازي هر دو ساز توسط سازندگان هر دو ساز، ظاهر و صداي دو ساز شبيه هم شد. در دوران مدرن كورنت در باندهاي برنجي، باندهاي كنسرت و در گروههاي اركسترال كه نياز به صداي دلپذيرتر (نرمتري) دارند، استفاده ميشوند.
نام كورنت از كورنه (corne) به معناي هورن گرفته شده است كه خود كلمه horn از كلمه لاتين cornus گرفته شده است. يك از سازهايي كه به اين دسته از سازها تعلق ندارد، ولي از خانواده Zink (كه شامل سرپنت نيز است) به نام كورنتو (cornetto) خوانده ميشود.كورنو (cornu) رومي/اتروسكي (يا بطور ساده هورن) كه جد زباني اين سازهاست. اين ساز نياي پست هورن است كه از آن كورنت پديد آمد، همانند يك باگل براي اعلام دستورات در ميدان جنگ استفاده ميشد.
سازشناسی – ساز کورنت Cornet
ساختار ساز کورنت (Cornet)
كورنت كوچكترين ساز در گروههاي (باندهای) سازهای برنجی است. فضاي داخلي (bore) لوله اصلی مخروطی شكل است كه به تدريج از لوله دهانی (leadpipe ) تا قسمت ناقوس مانند انتهايي (bell) باز شده است.تقريباً تمام كورنتها داراي سه دريچه از نوع پيستوني هستند. اين ساز با حلقهها و اهرمهايي روي سومين و گاهي اوقات اولين اسلايد ولو (دريچه لغزنده) مجهز شدهاند. اين امر براي از میان بردن مشكلات زير و بمي كه در هر نوع طراحي ساز بادي طبيعي است، صورت میپذیرد.
كورنت با اضافه كردن دريچههاي اضافه به post horn در سال 1814 اختراع شد. دريچهها اجازه نواختن ملوديك در تمام رجيستر كورنت را ميدهند. براي استفاده از تكنولوژي جديد دريچهها، ترومپتها بسيار كندتر هستند به همين دليل حتي صد سال بعد، بسياري از آهنگسازان اغلب قطعات جداگانه براي ترومپت يا كورنت مينويسند.با ترومپت پاساژهاي فانفار مانند (fanfare) نواخته ميشود در حاليكه كورنت بيشتر براي نواختن پاساژهاي ملوديك استفاده ميشود. ترومپتهاي مدرن دريچههايي دارند كه اجازه نواختن نتها و انگشتگذاري مشابه با كورنت را ميدهند.
كورنت ها و ترومپت ها در يك كليد شناخته شده (معمولاً كليد Bb) ساخته شده و در زير و بمي مشابهي نواخته شده و تكنيك نواختن سازها تقريباً مشابه است. با اين وجود، كورنتها و ترومپتها نميتوانند به جاي يكديگر استفاده شوند، چرا كه اين دو ساز رنگ صداهاي مختلفي دارند.همچنين مدل سوپرانو E♭ با وجود اينكه در دسترس است ولي معمولاً تنها در گروه سازهاي برنجي ديده ميشود. زير و بمي آنها يك چهارم بالاي Bb استاندارد تنظيم ميشود.
برخلاف ترومپت كه فضاي داخلي آن تا قسمت ناقوس مانند، استوانهاي است، فضاي داخلي لوله كورنت عمدتاً مخروطي است كه در دهانه خيلي باريك شروع ميشود و به تدريج تا قسمت ناقوس مانند عريض ميشود.كورنت ها به لطف اختراع سال 1913 كوتورير (E. A. Couturier) ميتوانند به صورت پيوسته يك فضاي داخلي مخروطي داشته باشد. تن گرم و دلنشين كورنت، عمدتاً به دليل فضاي داخلي مخروطي كورنت توليد ميشود كه ميتواند از صداي نافذتر ترومپت متمايز شود.
همچنين فضاي داخلي مخروطي كورنت اين ساز را در هنگام نواختن پاساژهاي سريع، خوشدستتر ساخته است ولي چندان اطميناني از صحيح بودن زير و بمي آن وجود ندارد. كورنت اغلب براي مبتديان جوان ترجيح داده ميشود چرا كه با توجه به اينكه مركز جرم آن به نوازنده نزديكتر است، نگه داشتن آن نيز آسانتر است.
سازشناسی – ساز کورنت Cornet
دهانه كورنت ساق كوتاهتر و باريكتري نسبت به ترومپت دارد، بطوريكه ميتواند با قسمت دمنده دهانه كوچكتر كورنت جفت شود. يكي از انواع كورنت سنتي كوتاه كه به عنوان Shepherd’s Crook نيز شناخته ميشود.اين كورنتها اغلب سازهايي با فضاي داخلي بزرگ با صدايي غني و دلنشين هستند. همچنين يك مدل كورنت بلند معمولاً با فضاي داخلي كوچكتر و صدايي روشنتر وجود دارد كه از نظر ظاهري به ترومپت شبيهتر است.
مدل Shepherd’s Crook توسط نوازندگان سنتي كورنت ترجيح داده ميشود. كورنت بلند عموماً در گروههاي كنسرت در آمريكا استفاده ميشود ولي در گروههاي سازهاي برنجي و كنسرت بريتانيا كمتر استفاده شده است.
سازشناسی – ساز کورنت Cornet
ساز کورنت (Cornet) و اكو كورنت (Echo Cornet)
اكو كورنت يكي از انواع منسوخ شده كورنت است. اگرچه در سال 2015 میلادی توسط كمپاني تراي ستار (Tristar) هند، نمونههايي از آن ساخته و فروخته شد. اكو كورنت يك محفظه صداگير (يا محفظه اكو) دارد كه در كنار اين ساز قرار داده شده و به عنوان بل دوم در هنگام فشردن دريچه چهارم عمل ميكند.بل دوم صدايي مشابه با صداگير هارمون (Harmon mute) دارد و معمولاً براي نواختن جملات اكو استفاده ميشود كه نوازنده، صداي بل اول را با استفاده از محفظه اكو، تقليد و تكرار ميكند.
طرز تولید صدا در ساز کورنت (Cornet)
محدوده صدايي ساز کورنت
زير و بمي كورنت در بمول B تنظيم مي شود و يك دامنه صدايي از F ديز 3 (Fsharp3) تا C6 دارد. نوازندگان حرفهاي معمولاً محدوده صدايي را گسترش داده و نتهايي بيشتر از يك اكتاو بالاتر مينوازند.همانند ترومپت و ساير سازهاي بادي برنجي، در كورنت نيز صدا با به ارتعاش درآوردن ستون هوا در لوله هاي ساز در اثر ارتعاش لبها روي دهانه ايجاد ميشود. فركانس ارتعاش ستون هوا ميتواند با تغيير فشار لبها و حفره، يا امبوچر (embouchere) تغيير كند.
همچنين تغيير شكل حفره دهاني با تغيير مكان زبان و در نتيجه افزايش يا كاهش سرعت هوا نيز ميتواند سبب تغيير فركانس ارتعاش ستون هوا شود. علاوه بر اين، با اضافه كردن يك يا دو دريچه بيشتر، ستون هوا ميتواند بلندتر شود. اين امر منجر به پایين آوردن زير و بمي ميشود. زبان زني دوبل يا سه گانه (Double and triple tonguing) نيز ممكن است.
رنگ صدا در ساز کورنت (Cornet)
رنگ تن ساز كورنت حد وسط و مابين صداي روشن يك ترومپت و تن سياه و پيچيده يك فلوگل هورن (flügelhorn) است. ستون هواي نسبتاً كوتاه در داخل كورنت، به آن کنترلپذیری بالا و پاسخگویی قابلتوجهی ميبخشد.آهنگسازان و تنظيمكنندگان سازهاي برنجي گاهي اوقات كيفيت صداي كورنت را با مشخص كردن انواع مختلف صداگيرها اصلاح ميكنند. صداگير مستقيم (straight mute) و صداگير فنجاني (cup mute) رايجترين صداگيرها هستند.
صداگير (mute) صداي ساز برنجي را به روشي خاص با توجه به نوع صداگير مورد استفاده تغيير ميدهد. صداگير در ساز برنجي (ترومپت، ترومبون، هورن فرانسوي، هورن باريتون، ايوفونيوم، توبا و…) عموماً حجم صدا را كاهش و رنگ صداي ساز (كيفيت تونال) را تغيير ميدهد.تغييرات نامحسوستر در رنگ صدا ميتواند به روشهاي مختلفي انجام شود: با نوشتن در رجيسترهاي بالا يا پایين، تغييرات كليد يا گام، آموزش نوازنده براي نواختن به نحوي كه قسمت ناقوس مانند (bell) نزديك به استند (stand) قرار گيرد، استفاده از ديناميك ها، وجود يا عدم وجود ويبراتو (vibrato).
مقايسه ساز كورنت (Cornet) و ساز ترومپت
ساختار ساز كورنت (Cornet) در مقایسه با ساز ترومپت
کیفیت صدا در ساز كورنت (Cornet) در مقایسه با کیفیت صدا در ساز ترومپت
اين نوع كورنت، به عنوان كورنتي كه نواختن آن سخت است در نظر گرفته ميشود، بخشي از اين امر به دليل کیفیت ساخت قسمتهای مختلف این ساز است. تقريباً همواره تنها يك سوپرانو كورنت در يك گروه موسيقي است و نوازندگان سوپرانو به عنوان متخصص در اين زمينه شناخته ميشوند.اگرچه اين ساز كيفيتهاي آساننوازی يكسانی با كورنت Bb دارد و عموماً توسط يك نوازنده ماهر نواخته ميشود، اما سوپرانو كورنت، به ندرت به عنوان يك ساز تكنوازي شناخته ميشود.
ساز كورنت (Cornet) طبقهبندی سازهاي برنجي
گروههاي سازهاي برنجي بطور كامل متشكل از سازهاي برنجي (به جز بخش پركاشن) هستند. كورنت ساز ملوديك رهبر (leading melodic) در اين گروهها است و به جای این ساز از ترومپتها هرگز استفاده نميشوند. گروه موسيقي متشكل از تقريباً سي نوازنده شامل كورنتهاي Bb و كورنتهاي Eb (سوپرانو كورنت) است.در انگلستان، گروههایی همانند بسون (Besson) و بوسي و هاوك (Boosey and Hawkes) متخصص اين نوع سازها براي گروههاي سازهاي برنجي هستند. در آمريكا، سازندگان قرن نوزدهم همانند Graves و Company، Hall، Quinby، E.G. Wright و كارخانه ساخت ساز بوستون، سازهايي براي اين نوع گروهها مي ساختند.
ساز كورنت (Cornet) و گروههاي كنسرت
ساز كورنت مورد استفاده در گروههاي موسيقي سبك بريتانيايي، قطعات گروههاي كنسرت آمريكايي، بويژه قطعاتي كه قبل از سال 1960 نوشته يا نقل ميشوند؛ اغلب قطعات متمايز، جداگانهاي براي ترومپتها و كورنتها ارائه ميدهند.با اين حال، قطعات كورنت به ندرت در قطعات اخير آمريكايي استفاده ميشوند و كورنتها در گروههاي مدرن آمريكايي با ترومپت جايگزين ميشوند. اين اختلاف ناچيز در استفاده از سازها، ناشي از سنت ديرپاي استفاده از كورنت در گروههاي كنسرت بريتانيايي در گروههاي نظامي به عنوان بالاترين (زيرترين) صدا است.
معمولاً چهار تا شش كورنت Bb در گروه موسيقيايي انگليسي وجود دارد ولي هيچ ساز Eb ديده نميشود چرا كه اين نقش توسط كلارينت Eb بازي ميشود.
ساز كورنت (Cornet) و اركستر فانفار (Fanfare)
ساز كورنت (Cornet) و سبک جز (Jazz)
در گروههاي موسيقي سبك جز قديم، كورنت بر ترومپت ترجيح داده ميشد ولي از دوره سوينگ (swing) به بعد، اين ساز به ميزان زيادي با ترومپت با صداي بلندتر و صداي نافذتر جايگزين شده است.علاوه بر اين كورنت به ميزان زيادي از گروههاي موسيقي بزرگ حذف شد چرا كه صداي سازهاي بلندتر و خشنتر طرفداران بيشتري پيدا كرد بويژه از زمان پيدايش بيپاپ (يكي از سبكهاي جز) در دوره پس از جنگ جهاني دوم.
پيشگام افسانهاي در موسيقي جز بادي بولدون (Buddy Boldon) كورنت مينواخت و لوئيس آرمسترانگ (Louis Armstrong) با كورنت فعالیت هنری خود را شروع كرد، ولي بعدها با ترومپت ادامه داد.نوازندگان كورنت همانند بابر مايلي (Bubber Miley) و ركس استيوارت (Rex Stewart) به ميزان زيادي در اركستر دوك الينگتون سهم داشتند. ساير نوازندگان كورنت اثرگذار در سبک موسیقی جز (Jazz) عبارتند از كينگ اوليور (King Oliver)، بيكس بيدربك (Bix Beiderbecke)، روبي براف (Ruby Braff) و نت آدرلي (Nat Adderley).
منبع : hamraaz.ir
? قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.
انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ
کانال تلگرام ایزی موزیکال :