سازشناسی – بوزوکی
بوزوکی يوناني يك ساز زخمهاي از خانواده لوت است كه اين خانواده لوت، به نام تابورا (thabouras) يا تمبورا (tambouras) ناميده ميشود. تمبورا در يونان باستان به عنوان پاندورا (pandoura)، در اندازهها، اشكال، اعماق، طولها و تعداد مختلف سيمها وجود داشت. بوزوكي و باغلاما (baglamas) از نوادگان مستقيم اين ساز هستند.
تاریخچه بوزوکی
در طي جنگ 1922-1919 در آسياي صغير و جابهجايي جمعيتي حاصل از آن بين يونان و تركيه، يونانيهاي اقليت به يونان فرار كردند. بوزوكياي اوليه عمدتاً داراي سه سيم (تراي كوردو) است، با سه دسته سيم (شش سيم در سه جفت) و به روشهاي مختلف روي گام موردنظر كوك ميشدند.در پايان دهه 1950 بوزوكياي چهار سيمه (تتراكوردو) محبوبيت يافت. بوزوكی چهار سيمه توسط مانوليس چيوتيس معروف شد كه همچنين كوكي مشابه با كوك گيتار استاندارد در آن استفاده میشود، كه نواختن بوزوكي را براي گيتاريستها راحتتر ساخته است البته اين امر سبب عصيانيت استادان نوازندگی بوزوکی نیز شده است.
با اين حال اين امر مهارت تخصصی نوازندگي را بالا ميبرد و به ارتقاء بوزوكی به عنوان سازي واقعاً محبوب با قابليت محدوده صدايي گسترده از بيان موسيقي کمک میکند. اخيراً بوزوكی سه سيمه محبوبيت زيادي پيدا كرده است. اولين recordingها با بوزوكي 4 دسته سيمه در سال 1956 انجام شد.
سازشناسی – بوزوکی
تفاوت بوزوکی ایرلندی و یونانی
محبوبترين ساز در يونان احتمالاً تنها سازي است كه تفاوت كمي، عمدتاً از جنبه زيبايي ظاهري با ساز قديمي، پاندورا دارد. ضمناً تنها سازي است كه براساس خاستگاهش هلنيزم (دورهاي از تاريخ يونان باستان مابین درگذشت اسكندر و شکلگیری امپراطوري روم) را از دوران باستان جدا مي كند.طبق نظر بسياري از محققان سرنوشت ترايكوردو، ساز سه سيمه، پاندورا، يا تمبورا و بعدها در شرق ساز (saz) و سرانجام بوزوكي تبادل پيوسته فرهنگی بين يونان و شرق بود.
معرفی ساز پاندورا
بوزوكي از تابورا (taboura) نشأت گرفته است، بنابراين نياز براي صدايي بلند و روشن برآورده ميشود. اين ساز از کاسهای به شكل يك نيمكره و دستهاي با طول دو برابر تشكيل شده و طول كلي آن از 70 سانتيمتر تا يك متر است.دسته داراي پردههايي ثابت است يا از پردههاي نيمتن و كليدهاي نوع T تشكيل شده است. كاهش تدريجي تعداد سيمها، ارتفاع و امتداد يافتن صفحه پرده در كاور بالايي، با افزايش همزمان ارتفاع خرك، اولين تفاوتهاي مابين اين ساز جديد و تابورا است. اين مشخصهها قبلاً در ساز ماندولين وجود داشتند و انتقال آنها به تبورا مشخص است.
سازندگان بوزوکی
تغييرات در فرم به ميزان قابل توجهي سرعت گرفت، در حاليكه بوزوكي به شكل لائوتو تحت پيگرد قانوني ديكتاتوري متاكسا قرار گرفت. بوزوكي دوباره المانهايي از ماندولين را گرفته تا رزنيتورش تغيير كند و شبيه ماندولا گردد، بنابراين اين ساز چندان مورد استقبال قرار نگرفت.اين تغيير چندان نوازندگان را دچار مشکل نکرد، چراكه آنها كاملاً با سازهايي كه متعلق به خانواده ماندولين بودند آشنايي داشتند. بسياري از ماندولينها و ماندولاها در آن زمان سازهایی شناخته شده به حساب میآمدند. بنابراين تغييراتي در بوزوكي و بوزوكي نيمه ايجاد شد، فرايندي كه تا به امروز به عنوان يك عادت ادامه داشته است.
سازشناسی – بوزوکی
در ابتدا بوزوكي سازي تريكوردا با سه جفت سيم فلزي، سه خط (6 سيم در 3 جفت) كه روی RE-LA-RE/D-A-D كوك ميشوند. در سالهاي گذشته در شرق، كوك براساس روش موسيقي (ماكامmakam) ملودي اجرا شده تغيير كرد.اين كوك هماهنگ با موسيقي شرق بود بنابراين يك آكورد باز نه ماژور و نه مينور بود كه اجازه انعطافپذيري زيادي در ملودي ميداد. اين روشها تا جنگهاي داخلي در منطقهی مدیترانه حفظ شدند و به تدريج و در نهايت با تغيير سازهاي زهي اكتاكورد يا سازهاي هشت سيمه از بين رفتند.
سازهاي زهي شش سيمه اكساكوردا خیلی راحت جابهجا نميشود، با اين وجود در تاكسيميا عالي بودند. يانيس پاپايونو يكي از اولين نوازندگان بوزوكي شش سيمه اكساكوردو نيز امروزه به عنوان يكي از بهترين نوازندگان تاكسيميا در تمام دوران شناخته ميشود.
بعد از جنگ جهاني دوم اولين تتراكورداها- بوزوكيهاي چهار سيمه با كوك DO-FA-LA-RE/C-F-A-D (در هر جفت) ظاهر شدند. گفته ميشود اولين فردی که سيم چهارم را اضافه كرد استفاناكيس بود در حاليكه ديگران با اين امر مخالفند و معتقدند كه آناستاسوئيس استاتوپويلوس يا مانوليس چيوتيس گيتاريست اولین نفر بودهاند.با اين وجود چيوتيس بود كه سبب شناخته شدن و محبوبيت اين ساز شد چرا كه او اين ساز را در پيشگاه پادشاه يونان معرفي كرد و نواخت. اضافه كردن جفت چهارم سيمها و تغيير كوك يك تن پائينتر از گيتار سازي جديد بوجود آورد. اين تغيير منجر به يك سري تغييرات ساختاري (افزايش ابعاد بالاي ساز و صفحه پرده) گرديد.
پيكآپهاي دستساز صداي اين ساز راتقويت ميكنند. تسولياداكيا، پارتينيون و باغهايي از جنس مرواريد مصنوعي به عنوان المانهاي تزئيني براي بالاي اين ساز مورد استفاده قرار گرفتند.
اين تركيب جديد مورد انتقادات شديد از طرف نوازندگان و منتقدان قرار گرفت ولي جدا از تمام اينها سهم اين ساز در موسيقي مدرن يوناني بسیار قابل توجه است. اين ساز ميتواند با يك پيك كه در ابتدا چوبي بود (از چوب درخت گيلاس) يا از پوسته لاكپشت یا مواد مصنوعي ساخته میشود، نواخته شود. باغلاماها و تزوراها از طرف ديگر سازهايي كوچك با دستههايي بلند هستند و منبعث از بوزوكی هستند. اين سه ساز با هم يك اركستر فرمال موسيقي ربتيكو را كامل ميكند.
معرفی ساز باغلاما
باغلاما كوچكتر از ساز بوزوکی است، اين ساز سه سيم دوبل دارد و يك اكتاو بالاتر از بوزوكي است. اين ساز زمانی ابداع شد كه نوازندگان موسيقي ربيتس-ربتيكو از طرف حاكمان تحت تعقیب قرار گرفتند چراكه موسيقي اين سازها ممنوع بود.باغلاما همچنين از زمانيكه ربيتهايي كه زنداني بودند شروع به ساخت بوزوكيی هايي بسيار كوچك كردند كه بتوانند اين سازها را پنهان كنند به عنوان بوزوكی زندان شناخته ميشد. بدنه ميتواند از پوست لاكپشت، كدو حلوايي يا از يك تكه چوب كندهكاري شده ساخته شوند. اين ساز، سازی ساده است كه در دوران گذشته نيز اغلب به عنوان ساز اصلي در جشنوارهها مورد استفاده قرار ميگرفت.
منبع : hamraaz.ir
? قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.
انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ
کانال تلگرام ایزی موزیکال :