وظیفهی اسپیکر مانیتورینگ، تولید دقیقترین صدا بدون ایجاد تغییر در جزئیات و مشخصات آن است. به این ترتیب میتوانید در زمان ضبط، ادیت، میکس و مستر موسیقی، بهترین صدا را برای پخش در سیستمهای صوتی مختلف آماده کنید، هرچند که دقت، تنها مشخصهی یک اسپیکر مناسب نیست. در ادامه به برخی از نکات مهم در انتخاب بهترین اسپیکر مانیتورینگ اشاره خواهیم کرد.
مانیتورهای اَکتیو و پَسیو
با این وجود که امروزه مانیتورهای اکتیو بسیار محبوب هستند، نباید فراموش کنیم که صنعت موسیقی بر پایهی اسپیکرهای مانیتورینگ پسیو بنا شده است. هیچکدام از این دو نوع مانیتور بر دیگری ارجعیت ندارند، اما در ادامه به برخی از تفاوتهای آنها اشاره میکنیم.
مانیتورهای پسیو در اصل ماژولار هستند. پس باید آنها را با امپلی فایر و کراساور مناسب ترکیب کرد. از طرف دیگر، مانیتورهای اکتیو تمامی امکانات لازم را در خود جای دادهاند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که امکانات مختلف و سنگین را به همراه اسپیکر با خود جابجا کنید. همچنین مطمئن هستید که امپلی فایر داخلی اسپیکر، کاملا با آن سازگاری دارد.
با این وجود که ساخت یک سیستم مانیتورینگ پسیو قدرتمند امکانپذیر است، بسیاری از استودیوهای حرفهای از سیستمهای اکتیو برای مانیتورینگ موسیقی خود استفاده میکنند. مگر اینکه دلیل خاصی برای استفاده از سیستمهای پسیو داشته باشید، سادهترین و بهترین انتخاب، بهره بردن از یک سیستم اکتیو مناسب است.
به چند وات قدرت احتیاج داریم؟
قدرت (وات) یک اسپیکر مانیتورینگ تاثیر زیادی بر کیفیت و قدرت صدای آن دارد. قدرت اسپیکر نه تنها بلندی صدا را تعیین میکند، بلکه بر محدودهی دینامیک و هدروم (فاصله تا اوج سیگنال) آن نیز تاثیر میگذارد. اسپیکرهایی با قدرت بالا توانایی پخش جزئیات بیشتری را دارند و به همین دلیل میتوانید تغییرات دقیقتری را روی کمپرسورها، لیمیترها و گیتها اعمال کنید.
به عبارت دیگر اگر یک میکس یکسان را روی دو سیستم مانیتورینگ مختلف با ولوم یکسان اجرا کنید، اسپیکری که وات بیشتری دارد، هدروم (headroom) بیشتری نیز خواهد داشت. در بسیاری از مواقع یک نقطهی اوج در موسیقی (به عنوان مثال ضربهی درامز) به ۱۰ برابر قدرت بیشتر برای پخش مناسب (در مقایسه با برنامههای موسیقیایی عادی) نیاز دارد. پس اگر برنامهی عادی شما نیازمند ۲۰ وات است، پیک قطعه نیازمند ۲۰۰ وات خواهد بود. اگر امپلی فایر عادی شما ۷۰ وات قدرت دارد، ۱۳۰ وات کمتر از اندازهی نیاز خود توانایی در اختیار خواهید داشت. به همین دلیل دیستورشن و گاهی قطع و وصل صدا را تجربه خواهید کرد. با این وجود که الزاما نیاز به قویترین دستگاه برای مانیتورینگ موجود در بازار ندارید، به یاد داشته باشید که قدرت سیستم مانیتورینگ تنها قدرت صدا را تعیین نمیکند، بلکه بر محدودهی دینامیک دستگاه نیز تاثیر میگذارد.
سینگل امپ، بای امپ، ترای امپ
در اسپیکرهای مانیتورینگ، سیگنال ورودی ممکن است به روشهای مختلفی تقسیم و به درایور منتقل شود. بسیاری از مانیتورهای استودیو دارای دو اسپیکر هستند. یک اسپیکر به نام توییتر که فرکانسهای بالا را منتقل میکند و اسپیکر دیگری به نام ووفر که فرکانسّهای پایین و میدرنج را اجرا میکند. برخی از مانیتورها دارای یک اسپیکر سوم هستند که مختص میدرنج است. در سیستمهای سینگل امپ، فرکانسها با استفاده از یک امپلی فایر به فرکانس پایین برای ووفر و فرکانس بالا برای توییتر تقسیم میشوند. در سیستم بای امپ، دو امپلیفایر وظیفهی قدرت بخشیدن به فرکانسهای بالا و پایین را به عهده دارند. در سیستمهای ترای امپ، یک امپلیفایر دیگر نیز وظیفهی درایو فرکانسهای میانی را به عهده خواهد داشت.
در حالت کلی، سیستمهای بای امپ و ترای امپ پاسخدهی دقیقتری نسبت به فرکانسهای ورودی دارند. به این دلیل که هر اسپیکر امپلی فایر خاص خود را دارد، محدودهی فرکانسها به شکل دقیقتر و بهتری بازسازی میشوند. به همین دلیل اگر دستگاههای سینگل امپ را در شرایط یکسان با دستگاههای بای امپ و ترای امپ مقایسه کنیم، متوجه میشویم که سیستمهای مانیتورینگ بای امپ و ترای امپ دقت و شفافیت بیشتری نسبت به نمونههای سینگل امپ دارند.
آیا مواد اولیه مهم است؟
اسپیکرها از مواد اولیهی مختلفی از جمله کاغذ، کولار و آلومینیوم ساخته میشوند. در اینترنت مطالب بسیار زیادی را دربارهی خصوصیات هر ماده و مواد جدید به کار رفته در ساخت اسپیکرها مشاهده میکنید، هرچند در نهایت اکثر خریداران به موارد دیگر از جمله امکانات یک دستگاه بسیار بیشتر از مواد اولیه به کار رفته در آن اهمیت میدهند.
با این وجود که مواد اولیهی به کار رفته در ساخت اسپیکر در صدای آن تاثیرگذار است، بهتر است تمرکز خود را به امکانات اسپیکر معطوف کنید و نگذارید انتخابهای بسیار زیاد شما را گمراه و از هدف اصلی دور کنند.
کابینت (محفظه یا جعبه) های باز و بسته
بسیاری از اسپیکرهای کوچک (و گاهی بزرگ) دارای کابینتهای باز هستند. به این ترتیب دستگاه میتواند بیس بیشتری را ایجاد کند. هرچند کابینتهای باز معمولا دقت صدای کمتری دارند، مخصوصا اگر محفظهها در پشت دستگاه باشند و در نتیجه نزدیک به دیوار قرار بگیرند. اگر نمیتوانید کابینتهای باز را با فاصله از دیوار و وسایل دیگر نگهداری کنید، بهتر است برای دریافت صدای دقیقتر به سراغ کابینتهای بسته بروید.
اکولایزر و امکانات دیگر
بسیاری از تجهیزات مانیتورینگ دارای یک EQ مجزا هستند که با استفاده از آن میتوانید صدا را نسبت به شرایط اتاق خود تنظیم کنید. برخی دیگر دارای پردازشگرهای دیجیتالی هستند که میتوانید با استفاده از آنها دستگاه را نسبت فضای آکوستیک خود تنظیم کنید. با وجود تمامی این امکانات، به یاد داشته باشید که نمیشود قوانین فیزیک را نادیده گرفت. یک اتاق با آکوستیک ضعیف، میتواند با استفاده از تنظیمات EQ به یک اتاق قابلقبول تبدیل شود. اما در نهایت اگر آکوستیک اتاق مناسب نباشد، بهترین دستگاهها نیز نمیتوانند آن را به یک اتاق خوب تبدیل کنند.
آیا به سابووفر نیاز دارم؟
جواب این سوال بستگی به هدف شما از خرید اسپیکر مانیتورینگ دارد. اگر قصد دارید قطعهای را برای برنامههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی آماده کنید، خرید سابووفر بسیار ضروری است. به این دلیل که بسیاری از مخاطبان، نتیجهی کار شما را روی دستگاههای پخش خانگی (مجهز به ساب ووفر) خواهند شنید. از طرف دیگر اگر تنها به دنبال میکس قطعههای موسیقی گروه خود هستید، در بسیاری مواقع یک جفت اسپیکر مانیتورینگ (استریو) برای رسیدن به هدف کافی است. به این دلیل که اکثر مخاطبان شما، قطعه را از طریق گوشی، آیپاد یا سیستم پخش ماشین میشنوند.
نکتهی دیگر، بزرگی اتاق است. برخی از اتاقها به اندازهای کوچک هستند که اجازهی شنیدن صحیح صداهای بیس را نمیدهند. به همین دلیل استفاده از سابووفر در یک اتاق کوچک، دقت صدا را پایین میآورد. در چنین شرایطی ممکن است بسیاری از نتها واضح به گوش نرسند و در نتیجه، قضاوت شما دربارهی قطعه تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین به یاد داشته باشید که فرکانسهای پایین باید با قدرت سایر فرکانسها هماهنگی داشته باشند. پس بهتر است فضا را با بیس پر نکنید.
انتخاب یک مکان مناسب برای اسپیکر مانیتورینگ
انتخاب بهترین مکان برای اسپیکرها نسبتا ساده است. کافی است بین خود و دو اسپیکر یک مثلث متساویالاضلاع تشکیل دهید. به عبارت دیگر فاصلهی شما با اسپیکرها باید مساوی فاصلهی اسپیکرها با یکدیگر باشد. به این ترتیب فرکانسی دقیقتر و تصویر استریویی واضحتر را دریافت خواهید کرد.
بهتر است از نگهدارندهی اسپیکر (استند) برای بالا نگه داشتن آن (به جای قراردادن اسپیکر روی میز یا کنسول میکس) استفاده کنید. اگر اسپیکر را روی میز قرار دهید، ممکن است صدا از سطح میز به شما انعکاس پیدا کند. در نتیجه دقت صدا پایین میآید. یک نکتهی کاربردی دیگر این است که روی تمامی سطوح سخت نزدیک به اسپیکر، یا میان شما و اسپیکر یک آینهی کوچک قرار دهید. اگر بتوانید اسپیکر را از آینه مشاهده کنید، به این معنی است که صدای مانیتور از آن سطح انعکاس پیدا خواهد کرد و بهتر است روی آن از موادی استفاده کنید که صدا را جذب میکنند. همچنین اسپیکرها بخشی از انرژی خود را به سطحی که روی آن قرار گرفتهاند منتقل میکنند. به همین دلیل صدا دیستورت خواهد شد. در نتیجه خرید یک استند، بهترین گزینه برای افزایش کیفیت صدا است.
? چند نکتهی دیگر
در بالا اکثر مطالب کلی مرتبط با اسپیکرهای مانیتورینگ را پوشش دادیم. هرچند در نهایت انتخاب شما به نیازهای شخصیتان برمیگردد. در ادامه چند نکتهی کوتاه دیگر را مشاهده میکنید.
اندازه
اندازهی اسپیکر باید با اندازهی اتاق هماهنگی داشته باشد. اگر کار میکس را در فضایی کوچک انجام میدهید، بهتر است برای افزایش دقت صدا به سراغ اسپیکرهای کوچکتر بروید.
صدا
به یاد داشته باشید که اسپیکرهای مانیتورینگ برای ایجاد صدای «عالی» طراحی نشدهاند. بلکه قرار است دقیقترین صدا را تولید کنند. بهترین سیستم مانیتورینگ، تمامی جزئیات خوب و بد را به گوش شما میرساند و در طول محدودهی فرکانس، دقیق و متعادل عمل میکند.
به یاد داشته باشید که نمیشود به راحتی حدس زد یک اسپیکر در فضای اتاق چگونه عمل خواهد کرد. پس حتی اگر صدای اسپیکر را در محیط فروشگاه بشنوید، آکوستیک اتاق تاثیر زیادی در نتیجهی نهایی خواهد داشت.
آکوستیک اتاق
اگر در خرید اسپیکر مانیتورینگ مصمم هستید، باید تا همان اندازه هم در کنترل شرایط آکوستیک اتاق خود جدیت نشان دهید. اگر به تازگی فعالیتتان را شروع کردهاید، پیشنهاد ما این است که بخشی از بودجهی خود را به مواد مخصوص جذب صدا اختصاص دهید. به این ترتیب انعکاس صدا کمتر و در نتیجه دقت صدا بیشتر میشود.
منبع : tehranmelody.com