آهنگ بی کلام

صبر کنید
ژوئن 1, 2019 یادگیری موسیقی در سن بالا چه برتری هایی دارد؟

یادگیری موسیقی در سن بالا مزایای بسیار زیاد و گسترده ای دارد که می تواند کیفیت زندگی شما را تغییر دهد. فارغ از اینکه موسیقی یک تفریح سالم در جهت کاهش استرس می باشد و موجب بهبود سلامتی شما می شود، عملکرد شناختی شما را نیز بهبود می بخشد. با وجود اینکه آموزش موسیقی در زمان کودکی آسانتر است اما هیچ گاه برای آموزش موسیقی دیر نیست. اگر هنرجوی بزرگسال موسیقی هستید؟ حتما ۸ مورد زیر را مطالعه کرده و انجام دهید.

در این مقاله سعی داریم چند نکته در راستای آمادگی برای شروع یادگیری موسیقی در سن بالا به شما ارائه بدهیم. ما در خصوص برتری ها و چالشهایی که شما به عنوان یک هنرجوی بزرگسال در مسیر یادگیری موسیقی با آن روبرو هستید صحبت خواهیم کرد.

برتری ها و چالش های یادگیری موسیقی در سن بالا

یادگیری موسیقی در سن بالا و دوران بزرگسالی دارای برتری های نسبت به یادگیری موسیقی در زمان جوانی یا نوجوانی است. شما می بایست از این برتری ها آگاهی داشته و در جهت یادگیری موثر بطور کامل بهره گیری کنیم.

برتری و مزیت اول: درک عمیق تر از موسیقی

از آنجایی که شما یک بزرگسال بالغ هستید، بطور تحلیلی و احساسی درک عمیق تری از موسیقی خواهید داشت. بزرگسالان به نسبت کودکان تمایل بیشتری به درک تئوری موسیقی دارند. پیشرفت آکورد و موتیف های متداول برای کودکان نا آشناست، در حالی که بزرگسالان به موزیک های متنوعی گوش دادند که باعث تشخیص ساده تر و درک آسانتر آنها می شود. بعلاوه، بزرگسالان میتوانند مرتبط با احساسات آهنگ های موسیقی آسانتر آنها را پیدا کنند.

بزرگسالان  بلوغ و کمال لازم و همچنین تجربیات مرتبط زندگی را دارند تا افکار و پیام هایی را که آهنگساز قصد رساندن آن را دارد را دریافت نمایند. در حالی که کودکان توانانی فنی شایسته ای را داشته باشند ولی ممکن است نتوانند عمق احساسی که در اساس آهنگی مانند ” Careless Whisper ” از جورج مایکل وجود دارد را درک کنند.

بطور مشابه، احساسات موسیقی کلاسیک برای بزرگسالان قابل درک تر است. به عنوان مثال، ممکن است بخشی از قطعه “Prelude in E minor”  ساختع چوپین (Chopin) قابل انتقال به هنرجوهای جوانتر نباشد.

Old Pianist یادگیری موسیقی در سن بالا چه برتری هایی دارد؟

 

برتری و مزیت دوم: سریع پیش بردن آموزش موسیقی

بسیار متداول است که میگویند برای موفقیت و رسیدن به سطح کارشناسی در هر مهارتی نیاز به  ۱۰ هزار ساعت تمرین است.

بعلاوه، آموزش موسیقی به صبر، نظم و اشتیاق فراوان نیاز دارد. به عنوان هنرجوی بزرگسال علاوه بر اینکه برای تحصیل موسیقی هزینه می کنید بخاطر علاقه خودتان می خواهید آموزش ببینید و نه با اجبار از سوی والدینتان. با اشتیاق خودتان، شما می توانید ساده تر به تمرینات موسیقی خود متعهد بمانید و پیشرفت خود را توسعه دهید. کودکان خیلی کمتر از این نظم برخوردار هستند.

در کنار تمام خوبیهایی که ذکر شد این حقیقت وجود دارد که یادگیری موسیقی برای هنرجوی برگسال با چالش های منحصر به فردی همراه است که معمولا بچه ها با آن مواجه نیستند. ما می بایست با وجود چنین چالش های کار کنیم.

چالش اول- تعهدات

ما بعنوان یک بزرگسال مشغله های کاری داریم، شغل و حرفه ی خود را داریم، والدین پا به سن گذاشته و یا فرزندان کوچک داریم که باید از آنها مراقبت کنیم، دوستانی داریم که باید با آنها اوقاتی را سپری کنیم و همچنین کارهای روزمره برا انجام داریم و این لیست همواره رو به گسترش است. در حالی که ما ممکنه علاقه به تمرین داشته باشیم اما مسئولیت هایمان باعث شود فرصت تمرین و پایبندی به دروس منظم را نداشته باشیم.

چالش دوم – انتظارات بالا

گاها ما بطور غیر واقعی انتظارات بالایی از خود داریم. مثلا دوست داریم به خوبی موزیسین مورد علاقه مان و یا دوستان با استعداد خود در مدت کوتاهی بنوازیم. باید در نظر داشت که این موزیسین ها برای رسیدن به همچین سطح از نوازندگی قطعا سالهای زیادی را برای تمرین صرف کرده اند. برای جلوگیری از یاس و نا امیدی میبایست این درک را داشته باشیم که رسیدن به تسلط کافی برروی ساز و دستیابی به اهداف زمانبر است.

چالش سوم- محدودیت های فیزیکی

گاها بعضی از ما ممکنه بتوانیم ساعت ها برای تمرین هر روز وقت بگذاریم اما ممکنه در نهایت احساس درد داشته باشیم بخصوص در شروع مسیر یادگیری موسیقی. مانند گرفتن عضلات شانه و گردن بدلایلی چون بد نشتن در هنگام تمرین، می تواند مانع از ادامه تمرین شما گردد.

 

🔹 هشت مورد از نکاتی که هنرجوی بزرگسال میبایست انجام دهد

۱- مشخص کنید که چه نوع موسیقی را دوست دارید

خیلی طبیعی است که ما دوست داریم موسیقی ای را بنوازیم که از شنیدن آن لذت می بریم. وب نوازان آموزش انواع سازهای ایرانی و کلاسیک را برای برگسالان که مشتاق یادگیری هستند را فراهم کرده ایم.

آموزشی موسیقی و سازی که به آن علاقمند هستیم ما را برای ادامه تمرینات مشتاق تر نگه می دارد. با آشنایی با سازهای مختلف و صدای آنها موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کنید. گوش دادن به اجرای یک هنرمند یا آهنگساز میتواند بسیار مفید باشد. سپس حالا به این فکر کنید که کدام صدا و سبک رو دوست دارید تا یادبگیرید و بنوازید. یک راه خوب میتواند پیدا کردن یک آهنگ در اینترنت و یا دیدن یک موزیک ویدئو باشد.

شما همچنین مشخص کنید که دقیقا چه چیزی از موسیقی را دوست دارید؟ آیا به موسیقی کلاسیک و اجراهای ارکستر علاقمند هستید؟ آیا به ریتم های سازهای ضربی علاقمند هستید ؟و یا به موسیقی دستگاهی ایرانی؟

Old Guitarist یادگیری موسیقی در سن بالا چه برتری هایی دارد؟

۲- ساز خود را با دقت انتخاب کنید

اگر متوجه شدید که الویت خاصی برای ژانرهای خاص موسیقی دارید، باید ابزار مناسب برای این نوع موسیقی را انتخاب کنید.

برخی از سازهای موسیقایی برای بعضی سبک ها مناسب تر از بقیه هستند. بعنوان مثال، اگر شما طرفدار سبک راک هستید ممکنه آموزش گیتار الکتریک یا درامز رو ترجیح بدید. اگر موسیقی کلاسیک دوست دارید، پیانو یا ویولن براتون جذاب خواهد بود و یا اگر به موسیقی سنتی ایرانی و ردیف علاقمند هستید سازهای چون تار و سه تار مناسب هستند. همینطور در موسیقی کلاسیک از گیتار الکتریک هم میتوان استفاده کرد. معمولا روی پیانو هنرجویان،  بیشتر مشتاق هستند تا ژانر موسیقی دلخواه خود را بنوازند.

شما باید سازی رو انتخاب کنید که مناسب سبک زندگیتان نیز باشد. به عنوان نمونه آیا شما فضای کافی برای پیانو در منزل خود دارید؟ اگر مرتبا جابجا می شوید بهتر است تا سازی انتخاب کنید که به راحتی قابل حمل باشد. مثلا ساز کلارینت گزینه مناسبی خواهد بود. اگر دیوار منزلتان به اندازه کافی ضخیم نیست و یا همسایگان بدخلق ای دارید استفاده از پیانو دیجیتال با قابلیت تنظیم سطح صدا برایتان مناسب تر خواهد بود.

 

۳- روشن فکر باشید

در حالی که شما سبک مورد علاقه از موسیقی را انتخاب کردید خیلی مهم است که در برخورد با انواع دیگر موسیقی نیز روشن فکر باشید. به عنوان مثال، اگر مشتاق پیانو به سبک پاپ هستید، گوش دادن و یادگیری موسیقی باروک صدمه ای به شما وارد نمی کند. شما با ایده های جدید و رشد آنها بیشتر از یادگیری موسیقی لذت خواهید برد. شما از شنیدن موسیقی پاپ و جاز شگفت زده خواهید شد و شاید آن را مناسب خود بدانید.

بعلاوه، تسلط پیدا کردن بر روی قطعات باروک می توتند مهارت های شما را نیز بهبود ببخشد. به عنوان مثال، تمرین کردن سه بخش از سمفونی باخ گوش شما را برای تشخیص ملودی ها تربیت می کند و مهارت انگشتان شما را برای نواختن چندین ملودی بطور همزمان را افزایش می دهد. گوش دادن به ردیف میرزاعبدلله می تواند حافظه شنیداری شما را با دستگاه ها و آوازهای ایرانی بیشتر آشنا کند.

 

۴- حواس پرتی را از بین ببرید

زمان تمرین مقدس ایت و باید به آن احترام گذاشت. در حین تمرین نباید عاملی باعث حواس پرتی شود. شما نباید زمانی که تمرین می کنید همزمان آشپزی کنید یا در مورد پروژه های کاری در فیس بوک بحث کنید و یا به تکالیف فرزندان خود رسیدگی کنید. وقتی در حال تمرین هستید باید تمام تمرکز خود را روی مهارت و درک موسیقی خود داشته باشید.

در واقع نیاز به درجه خوبی از نظم شخصی دارید. در نظر بگیرید که تایمری برای تمرین جلو روی شماست. اطمینان حاصل کنید که تا زمانی که زمان مطلوب به پایان نرسیده دست از تمرین دست برندارید. کار دیگری ک می توانید انجام دهید این است که محیط آرامی را برای تمرین خود انتخاب کنید. یک گوشه یا اتاق برای موسیقی، بدون هیچ گونه آزار دهنده ای در منزل خود داشته باشید. نباید هیچ کامپیوتر، گوشی موبایل یا کودک در حال گریه ای در محیط تمرین شما باشد.

خبر خوب این است که شما باید بتوانید به طور فعال اقداماتی را در جهت به حداقل رساندن حواس پرتی ها انجام دهید. از آنجایی که شما خواستید که آموزش موسیقی را داشته باشید پس این قضیه برای بهره وری از جلسات تمرینی شما تعیین کننده است. کودکان در این مورد حتما نیاز به هدایت و سرپرستی دارند، پس این نکته هم برتری شما بر کودکان در آموزش موسیقی است.

۵- برنامه ریزی کنید اما برای همین زمان منعطف باشید

اگر بخواهید تمرین رو در یک فرصت مناسب انجام دهید، احتمال بسیار زیاد به مقدار کمی تمرین بسنده خواهید کرد. شما با یک برنامه ریزی خوب برای تمرین می توانید به ادامه و پیشرفت یادگیری خود کمک کنید. جلسات تمرین میبایست مظم و دقیق و به دور از حواس پرتی انجام شود. از اطرافیان و یا همسر خود بخواهید تا در فراهم کردن شرایط آرام بخصوص زمانی که دارای فرزند هستید، به شما کمک کند.

نیازی نیست جلسات تمرینی خیلی طولانی داشته باشید. هر نوبت تمرین در دود ۳۰ دقیقه کافیست.حتی اگر ۳۰ دقیقه برایتان زیاد است می توانید بجای ۳۰ دقیقه پشت سرهم، وقت های آزادی را در طول روز پیدا کنید و هرکدام در حدود ۱۰-۱۲ دقیقه باشد. شما حتی می توانید از جلسات تمرین به عنوان فرصت استراحت در روز استفاده کنید و برای فرار از خستگی کارهای روزمره به سراغ ساز و تمرین بروید.

همانطور که باید برنامه ریزی منظمی برای تمرین داشته یاشید، باید انعطاف پذیر هم باشید. بعضی اوقات ممکن است کارهای مهم تر از تمرین موسیقی داشته باشید. این کار ها میتواند قرار ملاقات دکتر، رسیدگی به امور مدرسه فرزند و یا حتی شرکت در جشن تولد دوستتان باشد. شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید و برنامه دوم جایگزینی برای جلسه تمرین موسیقی خود داشته باشید تا از آن جلسه تمرینی عقب نمانید. همواره در ذهن خود قرارهای جایگزین داشته باشید. شما می توانید گزینه هایی چون تمرین در محل مناسب و آرام تر و یا تمرین به مدت طولانی تر در جلسه بعد را برای خود در نظر بگیرید.

برای هر جلسه تمرین برای خود مشخص کنید که از این جلسه تمرین چه دستاوردی خواهید داشت و چه مهارتی در شما بهبود خواهد یافت. برای مسلط شدن برروی بخشی از قطعه نیاز دارید تا یک برنامه مشخص با خروجی قابل اندازه گیری داشته باشید. اگر قصد دارید برروی یک قطعه طولانی متبحر شوید تقسیم آن به بخشهای کوچک و تسلط بر روی این بخشهای کمک زیادی برروی یادگیری و اجرای کامل قطعه می کند. شما میتوانید از برنامه تمرینی ما نیز استفاده کنید.

 

۶-  واقع گرا و صبور باشید

شما نمی توانید یک شبه جلیل شهناز یا جیمی هاندریکس شوید و یا حتی به سطح نوازندگی دوستتان که از ۱۲ سالگی شروع به نوازندگی در گروه کرده برسید. سالها تمرین لازم است تا بتوانید به خوبی موزیسین مورد علاقه خود نوزندگی کنید. اما با تمرین منظم می توانید به سطح خوبی که شایستگی آن را دارید برسید که نه تنها شما بلکه دوستان و خانواده تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر اجرای قطعه ای از سطح مهارت شما بالاتر است به دنبال نسخه ساده تر آن باشید. نسخه های بسیار ساده تر از قطعات مشهور، بصورت آنلاین در اینترنت و یا در کتابها وجود دارد.

 

۷- وضعیت بدن خود (حالت ایسادن یا نشستن) را در اولویت قرار دهید

تمرین موسیقی میتواند  موقعیت فیزیکی بدن شما  ناراحت و آزرده کند.  به عنوان مثال هنرجویای ویولن در شروع کار مستعد نارحتی فک و گردن هستند چرا که از گردن خود برای نگهداری ساز خود در محل درست استفاده می کنند در حالی که درامر ها و وازندگان سازهای کوبه ای اگر در حین نوازندگی طرز نشستن درستی نداشته باشند دچار صدماتی در ناحیه کمر خواهند شد.

موقعیت درست بدن در حین تمرین موسیقی برای جلوگیری از صدمات بسیار اهمیت دارد. درست است که در شروع مراحل یادگیری رعایت اصول نتن یا ایستادن و حالت بدن بصورت درست ساده نیست و ما را از صدمات محفوظ نمیدارد ولی به بهبود آن به مرور زمان کمک خواهد کرد. حتما از حالت قرارگیری درست بدن خود حین تمرین نوازندگی مطمئن شوید. موقعیت درست بدن در نوازندگی سازهای مختلف متفاوت است. مثلا حالت درست نشستن در حین پیانو نوازی و یا گرفتن درست ویولن برروی گردن و زیر چانه.

 

۸- تکنولوژی را در آغوش بکشید

شما به عنوان یک شخص بزرگسال قادر به خرید و تهیه گوشی هوشمند، لپ تاپ و یا تبلت هستید که امکانات بسیاری را برای آموزش شما فراهم می کند. به عنوان مثال می توانید از این ابزارهای و روش های آموزشی فراهم شده که  به سادگی در دسترس شما هستند، بدون صرف هزینه رفت و آمد و همچنین بدون محدودیت زمانی و موقعیت جغرافیایی آموزش های خود را داشته باشید. تا به حال در مورد آموزش موسیقی آنلاین شنیده اید؟ چرا آموزش آنلاین؟

 

منبع ترجمه : سایت libertyparkmusic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *