آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 13, 2020 چند اشتباه مهلک در FL Studio

چند اشتباه مهلک در FL Studio

متأسفانه برخی از افراد نسبت به DAW ای که از آن استفاده می کنند تعصب نشان می دهند. این افراد کورکورانه و از روی احساس با دیگران بحث و جدل می کنند. یکی از همین DAW ها که به شدت روی آن بحث وجود دارد FL Studio است. تصور رایج این است که نرم افزار اف ال استودیو فقط به درد افراد مبتدی و بی استعداد می خورد و فقط برای آهنگ های بی کیفیتِ هیپ هاپ و رقص الکترونیک (EDM) کاربرد دارد. اما واقعیت این است که با استفادۀ صحیح از این نرم افزار می توان در سبک های مختلفی مثل موسیقی فیلم، راک تجربی، الکترونیک، هیپ هاپ و … از آن استفاده کرد.

تمام DAW ها پیچیده هستند و معمولاً راهنمای طولانی و خسته کننده ای دارند. این باعث می شود تا کاربران در خواندن راهنما بی دقتی کرده و ندانسته مرتکب مسائل پیش و پا افتاده ای شوند. من بارها در میکس های انجام شده در اف ال استودیو، اشتباهاتی دیده ام که واقعاً ابتدایی و پیش و پا افتاده هستند. در ادامه تعدادی از این مشکلات بیان شده است.

 

اشتباه ۱: کلیپ کردن کانال مستر

همۀ ما انتظار یک پروداکشن برجسته و قوی داریم که بخش مهمی از آن به میزان بلندی صدا ارتباط دارد. بلند کردن صدا می تواند به روشی درست یا نادرست انجام شود. مشکل رایج این است که تک تک کانال ها یا کانال مستر را Overload می کنند.

این overload یعنی چه؟ در دنیای دیجیتال هر صدایی دارای سقفی است که اگر ولوم از آن سطح بگذرد شکل طبیعی اش را از دست می دهد. هر چقدر صدا را بالا و بالاتر ببریم، در واقع کیفیت و تونالیتۀ صدا را distort می کنیم. این مشکل به سادگی اتفاق می افتد. چرا؟ چون بسیاری از سمپل های درام با ولومی غیر نرمال و خارج از اعتدال رکورد شده اند. درامرها دوست دارند صدای درامشان با بالاترین قدرت ممکن به گوش برسد؛ به همین خاطر صدای سمپل را تا جای ممکن بالا می برند. این یعنی وقتی از این سمپلِ درام در اف ال استودیو استفاده می کنید، فضای (room) اضافه برای افزایش ولوم بدون distortion وجود ندارد.

ممکن است 32 بیتی بودن کانال های اف ال استودیو – که مقیاس بزرگی محسوب می شود – شما را فریب بدهد و تصور کنید هرچقدر که بخواهید می توانید صدا را بدون کلیپ شدن بلند کنید. اما حقیقت این است که اگر موقع رندر گیری، خروجی را 16 یا 24 قرار دهید یا فرمتی مثل MP3 انتخاب کنید تصادفاً ممکن است بخش های overload شده کلیپ شوند.

راهکار این مشکل پایین آوردن سطح صدای سمپل در مرحلۀ آغازین و افزایش آن در مرحلۀ پروداکشن است. به خاطر بسپارید: هیچگاه نمی توان ورودی نامناسب را اصلاح کرد. با این کار فضای اضافه برای کار روی صدا خواهید داشت و به راحتی می توانید پردازش های اضافه انجام دهید. به مربع های قرمزِ کوچکی که در بالای کانال ها در پنجرۀ میکسر وجود دارد دقت کنید. حضور این مربع های قرمز یعنی Overload و کلیپ شدن صدا.

اگر قرار باشد سطح صدا را پایین بیاوریم با چه روشی پلی بک را بلند کنیم؟ به سادگی در کانال مستر با یک Limiter سطح صدا از افزایش دهید. لیمیتر اجازه نمی دهد صدا کلیپ شود. بنابراین سمپل را در مرحلۀ شروع پایین بگیرید تا مشکلی از بابت overload نداشته باشید.

چند اشتباه مهلک در FL Studio

اشتباه ۲: بی توجهی به Velocity, Timing و Swing

یادگیری همۀ امکانات DAW ضروری نیست (گرچه بهتر است یاد بگیریم)، ولی از بین قابلیت های اف ال استودیو، سه مورد از بقیه مهم تر است که یادگیری آن برای هر موزیک پرودیوسری ضروری است: Velocity, Time Offset و Swing.

موسیقی، پویا و داینامیک است. اگر همۀ نت ها، یکسان و سر ضرب نواخته شوند این احساس به شنونده منتقل می شود که آهنگ را یک ربات ساخته است نه انسان! البته این نوازندگی در مواردی مثل آهنگ های رباتیک مناسب است؛ ولی در بسیاری از موارد، داینامیک به آهنگ روح و احساس می دهد.

در حالت پیش فرض، تایمینگ و ولوسیتیِ ضرب ها در اف ال استودیو مقدار مشخصی است. ولی با باز کردن پنجرۀ پیانو رول برای هر یک از کانال ها، در قسمت پایین می توانید پارامترهای مختلفی مثل Velocity را به صورت نت به نت تغییر دهید. مثلاً می توانید سرضرب ها را که معمولاً درام هستند با قدرت بیشتری پخش کنید یا Snare ها را به صورت چند در میان نرم تر اجرا کنید. تفاوت در شدت نواختِ نت ها حس طبیعی تری به آهنگ می دهد.

تغییر مختصری در تایمینگ، حس نواخته شدن آهنگ توسط یک انسان را به شنونده منتقل می کند. برخی از نت ها را دقیقاً روی گرید و برخی دیگر را به صورت رندم از گرید فاصله دهید. نت ها را در پیانو رول آنقدر عقب و جلو کنید تا به یک تایمینگ مناسب و دلنشین برسید. شنیدن مهم ترین ابزار برای تنظیم تایمینگ است. سویینگ، قابلیت مهم دیگری است که با تغییر جزئی آن می توانید تغییرات بزرگی در آهنگ ایجاد کنید.

 

اشتباه ۳: ارنجمنت ثابت و خشک

موسیقی، پروگرسیو است. شروع از نقطۀ A، بازگشت به نقطۀ A و اتمام با نقطۀ A موسیقی نیست. این صرفاً یک جملۀ ثابت است که بارها و بارها تکرار شده است. کسی دوست ندارد چنین آهنگی را گوش کند. شنونده دنبال هیجان و تغییر است. هیچگاه یک لوپ دو میزانی را 8 بار تکرار نکنید. با هر 4 تکرار، الِمان جدیدی بالایش قرار دهید و دوباره به لوپ هشت تکراری برگردید. از الگوی verse-chorus-verse استفاده کنید.

در طی لوپ اصلی تنوع ایجاد کنید و در طول verse، المان هایی را خارج یا به آن اضافه کنید. هنگام حرکت از verse به chorus چیزی قرار دهید که نشان دهندۀ شدت و آمادگی شنونده برای شنیدن کیک های قوی باشد. اینترو یا مقدمۀ آهنگ را فراموش نکنید. حتی اگر آهنگی می سازید که هنوز ترانۀ آن نوشته نشده، طوری عمل کنید که ترانه سرا با شنیدن آهنگ، خلاقیتش گُل کند و ناخودآگاه ترانه های بدیع بسراید. می بینید؟ همه چیز در موسیقی به هم گره خورده است.

چند اشتباه مهلک در FL Studio

اشتباه ۴: استفاده نکردن از کیبورد یا میدی

در قلب اف ال استودیو، Step Sequencer قدرتمند آن قرار گرفته است. با اتصال سازهای دارای خروجی میدی به کامپیوتر می توانید در استپ سکوئنسر به صورت زنده بنوازید و ملودی مورد نظرتان را رکورد کنید. پرودیوسرهای حرفه ای از مزیت نوازندگی زنده با کیبورد مطلع هستند. حتی اگر با دقت بالایی، ولوسیتی، تایمینگ و سویینگ را تغییر دهید باز هم نمی توانید مثل نوازندگی زنده، داینامیک زیبایی خلق کنید. سعی کنید از یک کیبورد یا ترجیحاً میدی کنترلر برای کار با اف ال استودیو استفاده کنید.

 

اشتباه ۵: خروجی غیر بهینه

زحمات چند روزۀ خود را با یک خروجی نامناسب هدر ندهید. از تنظیمات بهینه استفاده کنید:

۱- در قسمتِ Project Type گزینۀ Full Song و Leave Remainder را انتخاب کنید؛

۲- فرمت فایل را Wav و در قسمت Wav Bit Depth گزینۀ 24-bit را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنم از خروجی 32 بیتی استفاده نکنید مگر برای وقتی که بخواهید آهنگ را در یک DAW دیگر برای اهداف مسترینگ باز کنید. گذشته از این، بسیاری از سیستم ها قادر به پخش آهنگ های 32 بیتی شناور نیستند یا در بهترین حالت آن را به Bit-Depth های غیر شناور تبدیل می کنند. برای انتشار آهنگ یا سمپل در وب سایت wav 16 bit انتخاب کنید؛

۳- در قسمت Quality بالاترین نرخ resampling rate را انتخاب کنید که در حال حاضر بالاترین مقدار 512 است. تیک گزینۀ HQ For All Plugins و Disable Max Polyphony را هم بزنید. برای خروجی 16 یا 24 بیت، تیک گزینۀ Dithering را هم بزنید.

با در نظر گرفتن نکات بیان شده، متوجه خواهید شد که FL Studio همانند هر DAW دیگری توانایی های زیادی دارد و اگر مشکلی هست از خودِ ماست؛ نه از ابزاری که از آن استفاده می کنیم. با خیال راحت از اف ال استودیو استفاده کنید و افراد متعصب را در تاریکیِ جهالت رها کنید.

 

چند اشتباه مهلک در FL Studio ✅

منبع :  tehranmelody.com

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 چند اشتباه مهلک در FL Studio

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *