آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 30, 2020 پلاگین در مقابل سخت افزار

پلاگین در مقابل سخت افزار

انتخاب میان پلاگین و سخت‌افزار همواره محل بحث و گفتگو میان موزیسین‌ها بوده و متخصصان ضبط موسیقی را به دو دسته تقسیم کرده است. سخت‌افزار آنالوگ، صدایی گرم و منحصربه‌فرد دارد که دستیابی به آن از طریق پردازش دیجیتال تقریبا غیرممکن است. با این وجود که برخی از تجهیزات دیجیتال امروزی صدایی بسیار نزدیک به تجهیزات آنالوگ را تولید می‌کنند، اما همچنان با تولید صدای اصلی فاصله دارند.

سخت‌افزارهای ضبط موسیقی از ترانزیستور، فوتوسل‌، خازن و ترنسفورمر استفاده می‌کنند. به همین دلیل صدای این تجهیزات خصوصیات منحصربه‌فردی دارد که با صدای پلاگین‌ها و دستگاه‌های دیجیتال قابل مقایسه نیست. برخی از مهم‌ترین مثال‌های این نوع فناوری تجهیزات آنالوگی از جمله اکولایزر Pultec EQM-1S3 یا کمپرسور Manley Bariable Mu هستند. حتی اگر تمامی کنترل‌ها در چنین دستگاه‌هایی روی صفر تنظیم شده باشند، صدا همچنان منحصربه‌فرد و زیبا است و با سایر تجهیزات قابل مقایسه نیست. همچنین اکثر صدابرداران علاقه دارند که با پیچ‌ها و کلیدهای فیزیکی در زمان ضبط سر و کار داشته باشند و تجهیزات آنالوگ این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

 

با وجود تمامی این نکات، تجهیزات آنالوگ الزاما بهتر از تجهیزات دیجیتال نیستند. پردازنده‌های دیجیتال توانایی انجام کارهایی را دارند که تا یک‌ دهه پیش تقریبا غیرممکن بودند. به عنوان مثال Melodyne تصحیح پلی‌فونیک پیچ را به بهترین شکل ارائه می‌کند و VMS صدای تمامی میکروفون‌های گران‌قیمت را به بهترین شکل بازسازی می‌کند. همچنین Waves Nx اتاقی مجازی با آکوستیک بسیار مناسب را شبیه‌سازی می‌کند و iZotope RX نویز صدا را با موفقیت بسیار بیشتری نسبت به تجهیزات آنالوگ از بین می‌برد. پس قدرت پلاگین‌ها و توانایی آن‌ها در نوآوری و قدرت‌بخشیدن به صدابرداران غیرقابل انکار است. همچنین‌ پلاگین‌ها همگی در یک لپ‌تاپ جا می‌گیرند و همواره در دسترس هستند.

هرچند پلاگین‌ها ماندگاری سخت‌افزار را ندارند. در بسیاری از موارد اگر سیستم عامل کامپیوتر را به‌روز کنید، برخی از نرم‌افزارها از دسترس خارج می‌شوند. پس باید نسخه‌ی جدید نرم‌افزار را مجددا خریداری کنید یا اینکه به دلیل توقف تولید استفاده از آن را کاملا فراموش کنید. پلاگین‌های DX و RTAS زمانی بسیار محبوب بودند و بسیاری از افراد هزاران دلار برای خرید آن‌ها هزینه کردند. هرچند امروزه برای استفاده از آن‌ها باید از یک DAW قدیمی روی یک رایانه‌ی قدیمی استفاده کنید. در استودیوهایی که براساس نرم‌افزار ساخته شده‌اند، بسیاری مواقع باید پلاگین‌های قدیمی را رها کنید و با هزینه‌ی بیشتر به سراغ استفاده از پلاگین‌های جدید بروید. از طرف دیگر، سخت‌فزار آنالوگ، همواره در دسترس است. اگر با یک کابل XLR به Shelford Channel متصل شوید، این کنسول همان کاری را انجام می‌دهد که ۲۰ سال پیش انجام می‌داد.

پلاگین در مقابل سخت افزار

با این وجود سخت‌افزارها نیز طی زمان نیازمند تعمیر هستند. و هرچه زمان بگذرد، تعمیر و پیداکردن قطعات آن‌ها سخت‌تر و گران‌قیمت‌تر می‌شود. تجهیزات داخلی، کلیدها و دکمه‌ها طی زمان خراب می‌شوند و در بسیاری از مواقع پیداکردن جایگزین برای ترانزیستورهای منفجر شده و خازن‌های خالی کار ساده‌ای نیست. به این دلیل باید آن‌ها را با مشابه امروزی آن‌ها تعویض کنید که صدای متفاوتی در مقایسه با نسخه‌های وینتج خواهند داشت. به همین دلیل شاید صدایی که از تجهیزات آنالوگ انتظار داشتید دیگر قابل دسترس نباشد.

در نتیجه پلاگین‌ها همواره بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در هزینه هستند. می‌توانید ۲۰ هزار دلار برای یک نسخه‌ی وینتج از Fairchild هزینه کنید یا اینکه به سادگی از شبیه‌ساز Waves PuigChild با هزینه‌ی ۵۰ دلار برای این کار استفاده کنید. با اینکه صدای شبیه‌ساز دقیقا مانند سخت‌افزار وینتج نیست، اما صدایی بسیار نزدیک به نسخه‌ی اصلی را تولید می‌کند. از طرف دیگر یک کمپرسور ۵۰ دلاری هرگز صدایی قابل قبول را در اختیار شما نمی‌گذارد. همچنین با مبلغی کمتر از ۵ هزار دلار می‌توانید مجموعه‌ی Universal Audio UAD-2 Satellite را تهیه کنید که ۸۰ تا از بهترین شبیه‌سازهای سخت‌افزار دنیا را به شما ارائه می‌کند. خرید این تجهیزات به صورت آنالوگ تقریبا غیرممکن است.

پلاگین در مقابل سخت افزار

سوال مهم این است که آیا پلاگین‌های مدلینگ صدایی مشابه تجهیزات آنالوگ دارند؟ جواب این سوال برای هر پلاگین و قطعه‌ای متفاوت است. به عنوان مثال ۱۱۷۶ شما صدایی مشابه Chris Lord-Alge نخواهد داشت. هرچند صدای چنین سخت‌افزارهایی حتی با یکدیگر متفاوت است. هر نسل از یک سخت‌افزار صدایی متفاوت با دیگری دارد و حتی برخی مواقع، محصولات ساخته شده به صورت همزمان صداهای متفاوتی دارند. همچنین سخت‌افزارهای مدرن صدایی متفاوت با نمونه‌های وینتج خود دارند. تجهیزات آنالوگ طی زمان نیز فرسوده می‌شوند و همین مسئله باعث تغییر صدای آن‌ها می‌شود.

در نهایت انتخاب بهترین صدا به سلیقه‌ی شخصی افراد برمی‌گردد و هردو گزینه‌ی بالا هواداران خود را دارند. تجهیزات دیجیتال از تبدیل های مداوم AD/DA و ضعیف‌تر شدن صدا جلوگیری می‌کنند. هرچند تجهیزات باکیفیت آنالوگ در نهایت صدایی بی‌نظیر را ارائه خواهند کرد. با این وجود بسیاری از استودیوهای حرفه‌ای از هردوی این تجهیزات استفاده می‌کنند و بر اساس تجربه از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که بهترین کاربرد را دارند.

 

پلاگین در مقابل سخت افزار ✅

منبع :  music.khafan.company

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 پلاگین در مقابل سخت افزار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *