آهنگ بی کلام

صبر کنید
دسامبر 25, 2019 صداسازی و اصول آن

صداسازی و اصول آن

صداسازی از دوره‌هایی است که این روزها میان مردم بسیار محبوب شده است. اما این‌که دقیقا در این دوره‌ها چه اتفاقی می افتد و طی چه ساز و کاری پروسه صداسازی طی می‎شود، برای بسیاری از افراد محل ابهام است و نمی‎دانند که از یک کلاس صداسازی یا سلفژ چه توقعاتی باید داشته باشند و در پایان دوره چه مهارت‎هایی را باید کسب نمایند.

به همین منظور در این مقاله تلاش می‎کنیم تا در ابتدا با مفهوم صداسازی یا همان سلفژ بیشتر آشنا شویم. سپس به این بپردازیم که در این دوره‎ها باید چه چیزهایی به هنرجو آموزش داده شود تا در نهایت به هدفی که به خاطر آن در این دوره در آموزشگاه موسیقی ثبت نام کرده است برسد.

 

صداسازی: صدای خود را آن‎طور که می‎خواهید بسازید!

اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم که صداسازی چیست؟ این‎طور می‎توانیم بگوییم که؛ در پایان یک دوره صداسازی شما به وسیله تمرینات صوتیِ اصولی و پی‎در‎پی در بازه‎ی زمانی مشخص حنجره و تارهای صوتیتان را طوری تربیت می‎کنید که توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و بتوانید به وسیله آنها بهترین و بی نقص‎ترین اجرای ممکن را داشته باشید.

در واقع در این دوره شما با انجام تمریناتی‎ تارهای صوتی و حنجره خود را تربیت کرده و رشد می‎دهید. مانند بدنسازی که عضله‎های شما بعد از پایان دوره رشد کرده و قوی می‎شوند، در پایان این دوره نیز صدای شما پرقدرت، پر طنین و رسا می‎شود. اگر تمریناتی که استادتان به شما می‎دهد را به بهترین شکل و بدون نقص اجرا کنید، در نهایت می‎توانید به حجم و وسعت صدای خود بیفزایید و رنگ و طنین واقعی صوت خودتان را به همگان نشان دهید.

صداسازی و اصول آن

بدن انسان همانند یک ساز خدادادی

صداسازی به شما می‎آموزد که به بدنتان به عنوان یک ساز نگاه کنید، یک ساز خدادادی. به عبارت دیگر صداسازی، شما را برای استفاده صحیح و طبیعی از امکانات صوتی بدنتان ورزیده می‎کند. نکته طلایی این است که ساز شما در خوانندگی قابل تغییر است. شما می‎توانید با یادگیری تکنیک‎های بیشتر، کیفیت صدای خود را تغییر دهید و ساز درونتان را ارتقاء بخشید. این در حالی است که شما به عنوان یک نوازنده نمی‎توانید کیفیتِ سازی که خریده‎اید را تغییر دهید. (مگر این که یک گرانترش را بخرید).

در صداسازی به هنرجو آموزش داده می‎شود چگونه بدون اینکه خم و راست شود یا به بدن خود فشار بیاورد و رگ‎های گردنش بیرون بزند در اجراهایش به تمامی وسعت صوتی لازم و به هر رنگ دلخواهی که می‎خواهد، دست پیدا کند.

 

در دوره های صداسازی چه‌ چیزی آموزش داده می‌شود؟

در دوره های صداسازی به شما آموزش داده می‎شود که :

1 – تنفس درست داشته باشید و از هوا برای آواز خواندن به خوبی استفاده کنید.

2 – به درستی موقعیت بدن خود را در هنگام آواز خواند انتخاب کنید.

3 – نحوه بیان و طرز ادای درست حروف را بدانید.

4 – با مفاهیمی چون ارتفاع صدا، تن صدا، ویبراتور و… آشنا شوید.

5 – سبک‌های آواز را بشناسید.

6 – بدانید طبقه‎بندی صدا چیست.

7 – لرزش صدایتان هنگام صحبت کردن در جمع را برطرف کنید.

8 – صدای زمخت و خشن را از بین ببرید.

9 – گرفتگی صدایتان را برطرف کنید.

صداسازی و اصول آن

صدای خود را پیدا کنید

در صداسازی به شما آموزش داده می‎شود که بدون داد زدن، پرتاب کردن هوا و فشار به تارهای صوتی و حنجره به صدای مناسب و گرم و گوش‌نواز دست پیدا کنید. در متدی مانند سینگینگ ساکسِس (singing success) اولین چیزی که به هنرجو آموزش داده می‎شود، حفظ آرامش است. خواننده به هیچ‎وجه اجازه ندارد برای رسیدن به صدایی با کیفیت مطلوب تنش‎های همیشگی را تکرار کند، بلکه باید فشار را از روی ماهیچه‌ها , گلو و حنجره بردارد و اجازه دهد تا تارها در مسیر ملودی بالا رونده یا پایین رونده‌ای که برایشان در نظرگرفته شده است با آسودگی حرکت کنند و از هرگونه انقباض در امان بمانند.

تنها چیزی که باید به درستی به آن توجه شود، جلوگیری از بازشدن تارها یا همان وضعیت فالستو است در مراحل اولیه د راین دوره‎ها صدای شما از رنگ تیره و شدیدی که مانند صدای گفتارتان است دور شده و صدای لطیف و قدرتمندی خواهید داشت. در مراحل اولیه احتمالا صدایتان کیفیت چندان خوبی نخواهد داشت. اما رفته رفته در پروسه‎ای کاملا هنرمندانه تبدیل به صدایی می‎شود ک هرگز تصورش را هم نمی‎کردید.

 

تنها صداست که می‎ماند

با توجه به این‎که به مرور زمان، شما حنجره و تارهای صوتی خود را ورزیده می‎کنید، این دوره‎ها کمتر از شش ماه نخواهند بود. به تبع میزان پیشرفتتان کاملا وابسته به خود شما و مقدارتمرین شماست و از فردی به فرد دیگر متغیر است. در پایان یک دوره صداسازیِ موفق، شما به شناخت کاملی از صدای خود می‎رسید و در اجراهای خود می‎توانید از تمام ظرفیت صوتیتان استفاده کنید. نکته مهمی که باید یادآوری کنیم، این است که دوره‎های صداسازی در کنار خوبی‎هایی که دارند یک نقطه عطف بسیار مهم دارند آن هم انتخاب استادی مجرب و کارآزموده است.

اگر استادی که با او شروع به ورزیدن تارهای صوتی و حنجره‎تان می‎کنید، به تکنیک‎های اصولی و مناسب این کار اشراف نداشته باشد، در نهایت به حنجره شما آسیب وارد می‎شود. متاسفانه در بعضی موارد این آسیب‎ها قابل برگشت نبوده و همیشگی خواهند بود. در نتیجه پیش از هر چیز حتما با تحقیق و بررسی دقیق استاد و آموزشگاه خود را انتخاب کنید تا در مدت زمان مناسب به نتیجه مطلوبتان بدون هیچ آسیبی برسید.

 

صداسازی و اصول آن ✅

منبع :  mehrvarzanmusic.ir

➖  ➖  ➖  ➖  ➖  ➖  ➖

 

باعث خوشحالی ماست که با وبسایت ایزی موزیکال همراه هستید . از بخشهای دیگر وبسایت هم دیدن کنید :

⬇   ⬇   ⬇   ⬇   ⬇   ⬇

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

آکورد و تبلچر آهنگ های ایرانی

آکورد و تبلچر آهنگ های خارجی

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 صداسازی و اصول آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *