آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 24, 2020 سه روش برای تغییر گام در آهنگ

سه روش برای تغییر گام در آهنگ

سه روش برای تغییر گام در آهنگ : فرض کنید یک ورس و کورس فوق العاده نوشته اید که هماهنگی بسیار خوبی با هم دارند. از ملودی راضی هستید اما کورس همان محدوده ی نت های ورس را دارد و این موضوع باعث شده قسمت کورس آنقدر که باید تاثیرگذارد نباشد. شما می توانید با استفاده از همان آکوردها، ملودی را سه درجه بالاتر ببرید اما شاید این ملودی آن چیزی نباشد که می خواهید.
اینجاست که مدولاسیون (تغییر گام) به شما کمک می کند. دلایل دیگری هم برای تغییر گام در یک قطعه وجود دارد، مثلا برای ایجاد تغییر یا هیجان دادن به ملودی.
صرف نظر از این که هدف شما چه باشد، به شما سه شیوه برای تغییر گام را معرفی می کنیم.

 

شیوه ی ناگهانی

در این نوع تغییر گام شما بدون آماده کردن شنونده، آکوردی را اجرا می کنید که به گام دیگری تعلق دارد.
آهنگی را تصور کنید که در کورس آخر نیم پرده بالاتر می رود (گاهی اوقات تنظیم کننده ی قطعه این اتفاق را رقم می زند و ارتباطی به پروسه ی آهنگسازی ندارد). این نوع تغییر گام شنونده را سورپرایز می کند و انرژی کورس را بالا می برد.

 

در قطعه ی Jo-anna Says از Per Gessle ورس آهنگ در گام لا ماژور است و در گام می ماژور به پایان می رسد. شما فکر می کنید آهنگ قرار است به گام لا ماژور برگردد، اما آهنگ یک مینور سوم کوچک بالاتر می رود و به گام دو ماژور می رسد. سپس کورس آهنگ در همین گام دو ماژور باقی می ماند.
مثال دیگر نسخه ی اصلی آهنگ Islands In The Stream از Dolly Parton است. گام این آهنگ دو ماژور است اما پس از اولین کورس به صورت ناگهانی به آکورد سل دیز ماژور پرش می کند. این روش به خوبی جواب می دهد اما اگر مدام از آن استفاده کنید تکراری می شود.

سه روش برای تغییر گام در آهنگ

شیوه ی بدون جلب توجه

اگر می خواهید مدولاسیون شما خیلی برجسته نباشد، استفاده از آکوردهای مشترک راه حل شماست. آکورد مشترک، آکوردی است که هم در گام مبدا و هم در گام مقصد وجود داشته باشد.
فرض کنید که آهنگ شما در گام دو ماژور است و می خواهید به گام سی بمل ماژور حرکت کنید.
آکوردهای مشترک این دو گام را پیدا کنید. در این مورد، آکوردهای ر مینور و فا ماژور در هر دو گام وجود دارند. برای مثال آکورد ر مینور را امتحان می کنیم. دوره آکورد شما می تواند به این شکل باشد:

 

C – Am – Dm – Bb – Eb – F7 – Bb

 

نکته ی جالب این است که آکورد Dm به عنوان دو آکورد عمل می کند. وقتی آن را اجرا می کنید شبیه به دومین آکورد گام دو ماژور صدا می دهد اما به محض این که آکورد Bb را اجرا می کنید، Dm شبیه سومین آکورد گام سی بمل ماژور صدا می دهد. این موضوع باعث می شود مدولاسیون زیاد محسوس نباشد.

اگر در این مثال بخواهیم به گام دو ماژور بازگردیم، می توانیم از دیگر آکورد مشترک یعنی F استفاده کنیم.

C – Am – Dm – Bb – Eb – F7 – Bb – F – C – G – C

 

به شکل دیگری هم می شود این تکنیک را انجام داد. بجای استفاده از آکوردی که در هر دو گام وجود داشته باشد، شما می توانید روی یک نُت که بین دو آکورد مشترک است تاکید کنید.
برای مثال شما می توانید با تاکید بر نت دو از آکورد C به آکورد Ab حرکت کنید؛ نت C در هردوی این آکوردها وجود دارد. این کار را می توانید به دو حالت انجام دهید: یا ملودی شما نت دو را اجرا کند یا تنظیم سازها به شکلی انجام شود که نت دو در هارمونی بیشتر جلب توجه کند.

 

شیوه ی آشکار

اگر می خواهید تغییر گام برجسته تری داشته باشید، آکورد دومینانت گام فعلی و سپس آکورد تونیک گام مقصد را اجرا کنید.
در مثال قبلی، این شیوه را می توانید با اجرای آکورد F7 و سپس آکورد Bb پیاده کنید (می توانید برای یکی دو ضرب آکورد F را اجرا کنید و بعد سراغ آکورد دومینانت ۷ بروید _ این کار باعث می شود انتقال شما ملایم تر شود اما در این حالت باز هم مدولاسیون شما بسیار واضح خواهد بود).

 

سه روش برای تغییر گام در آهنگ✅

منبع :  music.khafan.company

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 سه روش برای تغییر گام در آهنگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *