آهنگ بی کلام

صبر کنید
آگوست 18, 2019 راهکارهایی ساده برای حذف نویز گیتار الکتریک و گیتار بیس

نویز (Noise) جزئی گریز ناپذیر در صنعت صدا و موسیقی است. حتی در بهترین استودیو های دنیا هم با نویز دست و پنجه نرم میکنند. بعضی از نویز ها خوشایند و جذاب و بعضی نویز ها ناخوشایند و مشکل ساز هستند. “گیتار الکتریک” یکی از پر نویز ترین سازهای موجود در استودیو ها میباشد و ما در این مقاله کوتاه قصد داریم راه کارهایی ساده برای به حداقل رساندن نویز گیتار الکتریک و گیتار بیس را عنوان کنیم.

1. سلامت ساز خود را بررسی کنید

اول از همه باید مطمئن باشید که ساز شما مشکلی ندارد. پیکاپ های آن را نزد تعمیرکار بررسی کرده و در صورت نیاز سرویس و یا تعویضش کنید. همچنین از سلامت و مرغوبیت کابل و فیش ها اطمینان حاصل کنید، چرا که کابل و فیش نا مرغوب، تاثیر به سزایی در ایجاد نویز دارد.

2. سیم اِرت بکشید

بخش عظیمی از نویز موجود، مربوط به الکتریسیته ساکن در مدار تجهیزات است، که با اتصال بدنه از طریق سیم به چاه اِرت مشکل حل خواهد شد. اگر در خانه چاه ارت ندارید جای هیچ نگرانی نیست! در نزدیکی محل تجهیزاتتان به دنبال یک لوله فلزی آب یا گاز بگردید که انتهای آن آزاد باشد (به چیزی وصل نباشد). سپس با استفاده از یک سیم خوب (ترجیحا مسی) یک سر آن را به بخش رسانای هر وسیله ای که با سازتان در ارتباط است (مثل بدنه فلزی کیس، قسمت فلزی کابل USB یا کارت صدا و …) و سر دیگر را به بخش رسانا و رنگ نخورده لوله آب یا گاز وصل کنید (معمولا بخش داخلی سوراخ لوله مناسب است). در اکثر موارد با این ترفند مشکل حل خواهد شد.

3. محل نشستن خود را تغییر دهید

بعضی از پیکاپ ها به خاطر خاصیت میدان الکترو مغناطیسی، در بعضی زوایا نسبت به امپ و یا اسپیکر، حساسیت بالایی دارند و نویز تولید میکنند، پس در زوایا و نقاط مختلف اتاق بنوازید و میزان نویز ساز خود را بررسی کنید (مثلا به همراه سازتان به اسپیکر ها پشت کنید)

4. از پلاگین های حذف نویز استفاده کنید

در صورتی که تمامی موارد گفته شده را رعایت کردید و کماکان مشکل نویز دارید، احتمالا راهی ندارید جز استفاده از پلاگین های حذف نویز که به دوسته تقسیم میشوند: Noise Gate ها؛ زمانی که صدا از حد خاصی پایین تر بیاید بطور کلی صدا را قطع میکنند تا نویز شنیده نشود و Noise Processor ها؛ که به صورت اتومات و یا دستی تنها نویز موجود در صدا را کم میکنند (مثل پلاگین X-Noise ، موجود در مجموعه پلاگین Waves)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *