آهنگ بی کلام

صبر کنید
می 4, 2020 خواص ژله برای سلامتی

خواص ژله برای سلامتی

با شنیدن نام ژله چه چیز در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ یک خوراکی شیرین و میوه‌ای، یا نرم و لرزان؟ بیش‌تر آدم‌ها هنگام انتخاب این خوراکی از قفسه‌های فروشگاه‌ها فقط به همین ویژگی‌ها فکر می‌کنند. ولی آیا این نوع خاص خوراکی برای سلامتی مفید است؟ آیا ژله‌ها مملو از شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا سایر مواد افزودنی و مصنوعی نیستند؟

در حقیقت، در این مقاله قصد داریم در مورد خواص ژله واقعی صحبت کنیم. ژله‌ی واقعی یعنی ژلاتین خالصی که از طریق استخراج کلاژن از استخوان و بافت‌های پیوندی حیوانات به دست می‌آید.

 

جدول ارزش غذایی ژله

محتوای ژله خواص ژله برای سلامتی

خواص ژله برای سلامتی

 

خواص ژله برای سلامتی

ژله‌ی خالص معمولا ماده‌ای است با همان شکل ژله‌ای و لرزانی که همه‌ی ما از آن به یاد داریم. با وجود این، ژله می‌تواند در حکم همان کپسول‌های ویتامینی باشد که غالبا برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن مصرف‌شان می‌کنیم. به عبارت دیگر، ژله واقعا فواید بسیاری برای سلامتی‌مان به همراه دارد. ژله را به دلیل فواید گوناگون‌اش می‌توان یک اَبَر خوراکی دانست!

 

۱. مفید برای پوست

حتما می‌دانید در ترکیب برخی از محصولات مراقبت از پوست، کلاژن وجود دارد. هم‌چنین، کلاژن ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی محصولاتی است که برای رفع چین و چروک و کاهش سرعت پیری از آن‌ها استفاده می‌شوند. با وجود این، پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، مصرف خوراکی کلاژن تاثیرگذارتر از مصرف موضعی آن بر روی پوست است؛ زیرا پوست نمی‌تواند کلاژن را به طور کامل جذب کند.

به همین دلیل نیز خوردن ژله بسیار مفیدتر و موثرتر از مالیدن کرم کلاژن بر روی پوست است. به علاوه، در ساخت کرم‌های ضد پیری معمولا به جای کلاژن خالص، از درصد بسیار اندکی از کلاژن اضافه استفاده می‌شود.

 

۲. کمک به خلاصی از شر سلولیت

همان‌طور که می‌دانید، کلاژن موجود در ژله می‌تواند به رفع چین و چروک پوست کمک کند؛ به علاوه، این کلاژن برای رفع سلولیت نیز مفید است. برخی از زنانی که بارداری را تجربه کرده‌اند یا برخی از آدم‌های چاق مایل نیستند پوست‌شان را به دیگران نشان دهند، زیرا پوست آن‌ها مملو از سلولیت یا ترک پوستی است. سلولیت هنگامی ایجاد می‌شود که کلاژن روی پوست ضعیف شود. از این رو، خوردن ژله می‌تواند به بازیابی کلاژن مورد نیاز پوست کمک کند. به علاوه، قابلیت رفع سلولیت جزء یکی از 50 بهترین خواص زنجبیل تازه برای سلامتی و درمان به شمار می‌رود.

 

 ۳. مفید برای دستگاه گوارش

آیا مایل هستید از سایر فواید خوردن ژله برای سلامتی آگاه شوید؟ یکی دیگر از قابلیت‌های ژلاتین در بدن محافظت از سلامت اندام‌های گوارشی است. بسیاری از آدم‌ها معمولا آن‌چنان از سلامت دستگاه گوارش‌تان مراقبت نمی‌کنند. اغلب آدم‌ها دائما دستگاه گوارش‌شان را پر از خوراکی‌های بی‌ارزش و حتی مواد غذایی ناسالم می‌کنند. آیا می‌دانید این کار واقعا می‌تواند دیواره‌ی روده‌های‌مان را نازک‌تر کند؟ ژله قادر است کلاژن بدن را تامین کند. کلاژن با خاصیت ژله‌ای‌اش سطح دیواره‌ی روده‌ها را می‌پوشاند. به این ترتیب مصرف ژله می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت روده‌ها کمک کند.

خواص ژله برای سلامتی

۴. بهبود وضعیت مفاصل

با افزایش سن، مفاصل‌مان روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند. دلیل این مسئله نیز کاهش ماده‌ی روان‌کننده‌‌ی موجود در بین مفاصل است. به همین دلیل نیز افراد سالمند معمولا از درد مفاصل رنج می‌برند. هم‌چنین، درد مفاصل توانایی انجام راحت حرکات بدنی را نیز سلب می‌کند. گاهی اوقات، مفاصل برخی از آدم‌ها در هنگام حرکت صدا می‌دهد. این‌ها همگی نشانه‌های وحشتناک ضعف مفاصل هستند. ولی از سویی دیگر، آیا می‌دانستید ماده‌ی روان‌کننده‌‌ی موجود در بین مفاصل از کلاژن تشکیل شده است؟ بنابراین، چه چیز بهتر از این است که بتوانید به آسانی با خوردن ژله، کلاژن مورد نیاز برای تقویت مفاصل‌تان را تامین کنید؟

 

۵. پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان نیز درست مانند ضعف مفاصل گریبانگیر بسیاری از افراد سالمند می‌شود. با وجود این، آدم‌های جوان‌تر نیز از پوکی استخوان در امان نیستند. در برخی موارد، پوکی استخوان حتی در میان افراد زیر ۳۰ سال نیز مشاهده شده است. بنابراین، برای پیشگیری از این مشکل چه باید کرد؟ کلسیم و کلاژن همان چیزهایی هستند که برای پیشگیری از این مشکل نیاز داریم.

از این رو، با مصرف آب گوشت و استخوان و هم‌چنین ژله می‌توانیم کلسیم و کلاژن مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم. به علاوه، بهتر است بدانید یکی از ۹ فایده‌ی مصرف استروژن بعد از یائسگی پیشگیری از پوکی استخوان در زنان سالمند است.

 

۶. کمک به کنترل قند خون

مدت‌های طولانی است که از کلاژن به عنوان مکملی برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود. بنابراین، گنجاندن ژله در رژیم غذایی بیماران دیابتی مفید خواهد بود. ژله سرشار از پروتئین است، و در عین حال، کالری اندکی دارد. ژله قادر است به کنترل قند خون کمک کند. به علاوه، بیماران دیابتی نسبت به آدم‌های معمولی با سرعت بیش‌تری کلاژن از دست می‌دهند؛ از این رو، خوردن ژله می‌تواند راه حل بسیار خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت باشد.

 

۷. کمک به کاهش وزن

ژله‌ی خالص حاوی قند کمی است. به همین دلیل نیز ژله برای کاهش قند خون بسیار مفید است. به علاوه، این ویژگی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. به این ترتیب، می‌توانید مقداری ژله به پودینگ‌تان اضافه کنید. ژله یک خوراکی سالم و در عین حال خوشمزه است که مصرف آن به آدم‌هایی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود.

ژله علاوه بر این‌که حاوی قند اندکی است، شما را به خوبی سیر نگه می‌دارد. به این ترتیب، ژله از آن دسته میان‌وعده‌ها یا دسرهای سالم و مفیدی است که می‌توانید در رژیم غذایی لاغری‌تان از آن استفاده کنید. علاوه بر ژله، ۱۰ خوراکی برای کاهش وزن سریع نیز وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه شوید.

 

۸. مفید برای دندان

دندان از مینا و کلاژن تشکیل شده است. کلاژن دندان‌های‌مان را تقویت می‌کند، و محکم سر جای خود نگه می‌دارد. بنابراین، مصرف به اندازه‌ی کلاژن مستقیما بر تقویت دندان‌ها اثرگذار خواهد بود. از سویی دیگر، کلاژن به حفظ عملکرد سالم روده‌ها کمک می‌کند.

کلاژن بدن را قادر می‌سازد مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها را به بهترین شکل جذب کند. به عبارت دیگر، به کمک کلاژن، دندان‌های‌مان نیز به اندازه‌ی کافی از مواد مغذی ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز) بدن بهره‌مند می‌شوند.

خواص ژله برای سلامتی

۹. منبعی از پروتئین

ژله‌ی خالص یا ژلاتین به عنوان منبعی غنی از پروتئین به شمار می‌رود. طبق نتایج یک مطالعه، ۲ قاشق غذاخوری ژله قادر است ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌تان را به پروتئین تامین کند. با وجود این، پروتئین موجود در ژله کامل نیست. این پروتئین فاقد اسیدهای آمینه است. از این رو، از پروتئین موجود در ژله نمی‌توانیم برای بازسازی بافت‌های‌مان بهره ببریم.

 

۱۰. مفید برای مو

برخی آدم‌ها به طور مرتب از شامپو استفاده می‌کنند. با وجود این، موهای‌شان هر روز خشک و ضعیف می‌شود. وقتی بابت انواع و اقسام شامپوهای موجود در بازار پول‌های گزاف می‌پردازیم، انتظار داریم موهای‌مان نرم، ضخیم، و سالم شوند. ولی این شامپوها چیزی جز بو و ظاهری جذاب ندارند. استفاده‌ی طولانی مدت از شامپوها ممکن است باعث خشک شدن چربی طبیعی‌شان بشود.

بیش‌تر شامپوها حاوی شوینده‌های مصنوعی هستند که چربی مو را نابود می‌کنند. ولی به نظر شما، چه ارتباطی میان خوردن ژله و سلامت مو وجود دارد؟ خوردن ژله به طور شگفت‌انگیزی چربی طبیعی را به مو و پوست سر باز می‌گرداند. ژله به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.

هم‌چنین، ژله باعث تقویت پوشش موها و جلوگیری از خشکی و بی‌حالتی‌شان می‌شود. در ضمن، برای آن‌که اطلاعات کاملی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو به دست بیاورید، ۴۲ درمان خانگی ریزش مو و رشد مجدد موها را مطالعه بفرمایید.

 

۱۱. کمک به آرامش ذهن

ژله علاوه بر فواید فراوان‌اش برای سلامت استخوان و پوست، برای ذهن نیز بسیار مفید است. این اَبَر خوراکی نه فقط برای سلامتی بدن مفید است، بلکه هم‌چنین به سلامت ذهن نیز کمک می‌کند. دلیل این ویژگی نیز وجود ماده‌ای به نام گلیسین در ژله است. گلیسین از آن دسته موادی است که می‌توانند دستگاه عصبی انسان را آرام کنند. بنابراین، مصرف مناسب گلیسین می‌تواند به حفظ تمرکز، تقویت حافظه، تسکین استرس، و بهبود وضعیت خواب کمک کند.

 

۱۲. سم زدایی کبد

ژله سرشار از گلیسین است، که می‌توان آن را یکی از آمینو اسیدهای ضروری به حساب آورد. بدن انسان برای سم زدایی سموم ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیط‌های مسموم اطراف به مقدار ایده‌آلی گلیسین نیاز دارد. افرادی که گلیسین کافی نداشته باشند گلوتاتیون کافی تولید نخواهند کرد، ماده‌ای که برای مرحله‌ی ۲ سم زدایی کبد مورد نیاز است.

خواص ژله برای سلامتی

۱۳. رفع نشتی و منافذ دل و روده

پژوهشگران روسی دریافته‌اند که ژله جداره‌ی روده‌ی موش‌ها را بعد از آنکه با استفاده از مواد شیمیایی دچار آسیب روده‌ای شده باشند درمان می‌کند. پزشکان در دهه‌ی ۱۹۲۰ با استفاده از ژله برای تغذیه‌ی بیماران مبتلا به سلیاک که به خاطر واکنش نسبت به گلوتن دچار سوء تغذیه شده بودند به نتایج خوبی دست پیدا کردند.

 

۱۴. کمک به درمان آرتروز

ژله حاوی کندروئیتین است، که مدت‌ها از آن به عنوان مکملی برای کمک به درمان درد و خشکی آرتروز استفاده شده است. کندروئیتین موجود در ژله به تقویت مفاصل، غضروف‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند چون اساسا از بافت پیوندی ذوب شده‌ی حیوانات تشکیل شده است. چنین پی برده‌اند که دوز درمانی غضروف، که در استخوان‌های حیوانات یافت می‌شود (و همیشه حاوی مقادیر فراوانی پرولین و گلیسین است) شدیدا آرتریت روماتوئید را بهبود می‌بخشد و همچنین به درمان سایر ناراحتی‌ها دژنراتیو مفاصل کمک می‌کند.

 

۱۵. متابولیسم یا سوخت و ساز بالا

گلیسن را می‌توان یک آمینو اسید نیمه-ضروری به حساب آورد و باید برای تقویت سوخت و ساز بدن آن را به صورت یک مکمل تغذیه‌ای مصرف کرد. آمینو اسیدها به ساخت و حفظ عضلات افراد کمک می‌کنند، که همین باعث داشتن متابولیسمی سالم می‌شود. گلیسن همچنین به تنظیم حساسیت به انسولین کمک می‌کند و از تشکیل چربی دور شکمی در افراد جلوگیری می‌کند.

 

۱۶. آدرنال‌ها

وقتی بدن‌مان تحت استرس شدید باشد در واقع به مواد معدنی و آمینو اسیدهای بیشتری نیاز دارد، که می‌توانند از طریق مصرف ژله تامین شوند. دکتر کات شاناهان بر این باور است که ماتریکس تغزیه در آب قلم و ژله ممکن است به احیاء اندام‌های کلیوی (کلیه، غدد آدرنال، صفرا) کمک کنید که این به نوبه‌ی خود به ما کمک می‌کند با استرس و کورتیزول ترشح شده مقابله کنیم.

 

۱۷. کمک به تعادل هورمون‌ها

ژله آمینو اسید گلیسین دارد، که به تنظیم انسولین و پیشگیری از هیپوگلیسمی (افت قند خون) کمک می‌کند. گلیسین همچنین به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند، که برای کمک به از بین بردن استروژن اضافی حیاتی است. استروژن اضافی از چندین منبع به وجود می‌آید مانند محصولات مراقبت بدن سمی، محیط آلوده، رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های فراوری شده و از استفاده‌ی روش‌های جلوگیری از بارداری هورمونی ناشی می‌شود. حوزه‌ی استروژن به عنوان یکی از عوامل خطر سرطان زنان به طور گسترده مورد مطالعه‌ قرار گرفته است.

خواص ژله برای سلامتی

۱۸. التیام زخم

گلیسین و آرژنین موجود در ژله در پوست و بافت‌ّهای پیوندی فراوان است. ترکیب این دو آمینو اسید توسط پژوهشگران بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است و دریافته‌اند که موش‌های آسیب دیده وقتی مقادیری از این آمینو اسیدها را به صورت مکمل در رژيم غذایی‌شان مصرف می‌کنند بسیار سریع‌تر التیام می‌یابند.

 

۱۹. آلرژی‌ها

ژله می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را تسکین دهد چون به پوشاندن دیواره‌ی ملتهب و متخلخل روده کمک می‌کند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که یک جداره‌ی روده‌ی نفوذپذیر مسئله‌ای مهم در رابطه با آلرژی‌ها به شمار می‌رود چون یک مانع ایمنی مسئول دور نگه داشتن پاتوژن‌ها است.

 

۲۰. کاهش التهاب

به خاطر عشق و علاقه به داشتن چربی کمتر بسیاری از مردم بیش از حد از پروتئین خالص در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. این عدم تعادل را می‌تواند با افزودن ژله (و چربی‌های سالم)‌ به وعده‌های غذایی برطرف کرد. مصرف بیش از حد پروتئین خالص می‌تواند التهاب آفرین باشد اما ژله پرولین و گلیسین لازم برای به تعادل رساندن تریپتوفان و سیستئین را فراهم می‌آورد.

 

توصیه‌های درباره‌ی مصرف ژله

از ژله می‌توان برای ساخت اسموتی استفاده کرد. هم‌چنین آن را می‌توان به انواع پودینگ‌ها نیز اضافه کرد. از پودینگ می‌توانید به عنوان دسر یا تنقلات میان‌وعده استفاده کنید. ولی نکته‌ی مهم درباره‌ی ژله این است که باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. مصرف بیش از اندازه‌ی ژله ممکن است به ناراحتی معده و آروغ بیش از حد منجر شود.

 

خواص ژله برای سلامتی ✅

منبع :  bazdeh.org

 

🎵 قابل ذکر است که وبسایت ایزی موزیکال با در بر داشتن انواع آهنگ بی کلام ، منبع و مرجع خوبی برای تمرین خوانندگی و همچنین صداسازی و سلفژ است.
کافیست به بخش آهنگهای بی کلام این وبسایت مراجعه کنید و از بین صدها آهنگ بی کلام در سبک های مختلف، آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید ، و با آنها هر روز تمرین کنید ، و یا در مهمانی ها و جمع ها، هنر خود را به دیگران نشان دهید.

 

آهنگ بی کلام خوانندگان ایرانی

آهنگ بی کلام خوانندگان خارجی

انواع بیت (Beat) رپ ، ترپ ، هیپ هاپ

 

کانال تلگرام ایزی موزیکال :

Teleg Address Logo 2 خواص ژله برای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *